Ik hou van jou is de titel van een collectie foto’s waar kunstenaar/fotograaf Hubert van Liefland sinds februari 2015 aan werkt. Hubert is lid van het fotocollectief F10. Gisteren hadden we weer een bijeenkomst. Hubert was een beetje boos en depressed. Hij moest verkassen met zijn atelier/studio en had al zijn spulletjes al klaar gezet voor de verhuizing. Spulletjes zoals oude maskers in de jaren verzamelt of zelf gemaakt, flarden papier met een bepaalde textuur, objecten die gevonden waren. Spulletjes die hij gebruikte in zijn fotografie; zijn installaties die hij vervolgens fotografeert vaak met zichzelf in een bepaalde rol. Helaas, de beheerder van het appartement waar de studio gehuisvest was dacht Hubert een handje te helpen door al ‘die rotzooi’ alvast maar naar de stort te brengen. Het vervolg laat zich niet moeilijk raden. Jarenlange verzameling weg. Hubert heeft zichzelf als een nobody verbeeld; alles kwijt. Identiteit weg?
Voor wie kijken wil naar zijn werk, want dat is er gelukkig nog wel: www.hubertvanliefland.nl
Met de moed der wanhoop én de ondersteuning van de mede-F10 van het fotocollectief zal Hubert ongetwijfeld zijn draai in zijn nieuwe atelier/studio wel weer vinden, met en zonder maskers en met wel of geen andere snippers uit het verleden.
Hubert presenteert een foto; de zonnestralen die op het werk vallen zijn ongetwijfeld een voorbode voor weer een geslaagde toekomst in het nieuwe atelier. [samengestelde foto peter van tuijl]
Lezing
EXPOSITIE HET VERHAAL EN DE VERBEELDING
&
een lezing over STIJLEN en STROMINGEN
Het betreft een groepsexpositie van een dertiental Oost-Brabantse fotografen die in een mentoraat onder coaching van Peter van Tuijl gewerkt hebben aan ‘HET VERHAAL & DE VERBEELDING.
Op woensdag 6 april zal Peter van Tuijl een lezing geven over stijlen en stromingen in de fotografie. Zowel beelden uit vervlogen tijden als van hedendaagse fotografen passeren de revue. Bovendien zal hij het werk van de fotografen van de expositie ‘HET VERHAAL EN DE VERBEELDING’ verbinden met de stijlen en stromingen in deze lezing.De lezing duurt ongeveer 90 minuten. Zowel voor als na de lezing kunt u nog de foto’s op de expositie bekijken.
Binnenloop: 19:45u
Aanvang avond: 20:00u
Einde avond omstreeks 22:00 uur.
Locatie: De Muzenval, Dijk 7, 5521 AW Eersel
Entree: voor eenieder gratis
Plaats: De Muzenval, Dijk 7, 5521 AW Eersel.
Muzenval exposities zijn gratis te bezichtigen tijdens de openingstijden.
Kijk voor actuele openingstijden op de website http://www.muzenval.nl/
BONDSMEESTERS
Gisteren 5 maart werden ruim 40 fotografen in het Nederlands Fotomuseum te Rotterdam geballoteerd voor het predicaat Bondsmeester of Kandidaat Bondsmeester van het centrum voor Vrijetijdsfotografie (Fotobond). Om het predicaat te behalen moet een fotograaf een portfolio/samenhangende collectie van minimaal 12 foto’s voorleggen aan een professionele jury, professionals uit de wereld van de fotografie.
Rosa
Verhoeven fotograaf/docent, Katharina
Pöhlmann fotograaf, Marieke
Wiegel hoofd afdeling presentaties Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Karin
Krijgsman fotograaf, studieleider van de afdeling fotografie aan AKV Sint Joost
in Breda en Otto Snoek
fotograaf.
Het predicaat BMK werd door de jury toegekend aan Jan Donders [mudrun defensie], Wim Koerts[liefde en warmte], Marcel van der
Looij [wedstrijdbeleving], Frans Smets [mijn dagbesteding], Theo van Vliet [bodybuilders thuis]. Hieronder steeds 1 foto uit hun collectie.
Jan: mudrun defensie
Wim: warmte en liefde
Marcel: sportbeleving
Frans: mijn dagbestedingTheo: Bodybuilders thuis
Van harte proficiat met het behalen van dit predicaat. Voor meer informatie over de Bondsmeester klik hier.
Het predicaat kandidaat-BMK wordt verstrekt voor de tijdsduur van twee jaar. De verwachting is dat een kandidaat het volledige predicaat binnen deze termijn kan behalen.
Kandidaat-BMK werden:Johanna Blankenstein, Willy Bomert, Rinse
Dijkstra, Maria Kemps-Thoonsen, Els van der Kolk, Colette Lukassen, Ger
Middelkoop, Cobi Neeft, Jaap Peeman [was reeds BMK], Nol Ploegmakers, Jan Tito,
Ton Wolswijk. Ook van harte geluk gewenst met dit mooie resultaat!!
Ook van hen hieronder één foto uit hun collectie.
Johanna: op weg naar het einde
Willy:oer
Rinse: limohoeve
Maria: breekbaar bestaan
Els: one photo
Colette: oorlogsgetuigen
Ger: Dirk-Jan
Cobi: Pastoria
Jaap: echt thuis
Nol: zt
Jan: op de gang
Ton: zt
overgeleverd aan de NEO CLASSIC
Een week geleden maakte iemand een foto van me met een polaroid van Fujifilm. Het portret was niet wat maar dat lag niet aan de fotograaf noch aan de camera. Wat een leuk dingetje. Je kunt er ook nog wel wat mee instellen. Wat er uit komt komt eruit. Had ik maar een beetje donkerder gezet … ja dat kan. Of juist een trapje (of twee) lichter; ook dat kan. Dubbelopnamen kan ook maar aan zulk artistieke hoogstandjes heb ik me nog niet gewaagd. Flitsen automatisch of niet. O ja, en als je op pakweg 30 cm wilt fotograferen kan dat ook nog: macro dus! Verder is het toch wel een beetje afwachten. Het voelde bij de eerste opnamen vanmiddag een beetje als vroeger met het Agfaboxje. Alleen toen duurde het een paar etmalen voordat je de foto’s van de fotograaf terug had. Nu, als je je vinger van de ontspanknop afhaalt zoomt het fotootje er al uit. Wel oppassen dat je je hand niet voor de gleuf houdt. Ik heb de foto (Fujifilm spreekt van film) meteen in mijn fototas gedaan en rustig laten ontwikkelen en thuis pas bekeken. Grappig, gelukkig had ik de wolkfoto op zijn donkerst gezet. Fotografie is spelen zei Corinne Noordenbos afgelopen vrijdag tijdens een masterclass. Zo voelde dit ook een beetje. Het is wel een stuk duurder (oh, daar komt de zuinige Hollander om de hoek kijken) dan het digitaaltje. Per foto (afmeting van ongeveer 6,2 x 4,6 cm) 75 eurocenten. Ben benieuwd waar dit allemaal toe leidt. Overigens de HEMA is de goedkoopste plek om zowel camera als films (2 packs à 10 foto’s) aan te schaffen.
KIRA WUCK
Dit portret van KIRA WUCK maakt ik spontaan op de zogenaamde ‘nacht van de poëzie’ in Bredevoort in juni 2012. Ik maakte dit wat atypische portret vanwege de raadselachtigheid van haar gedichten. Een meer dan fantasierijke nagenoeg onmogelijke gedachte werd afgewisseld met een alledaagse uitspraak. Twee volledig verschillende werelden gemanipuleerd tot een nieuwe en waarin Kira ons/mij meenam in een nieuw theater van de werkelijkheid. Het portret karakteriseerde die twee werelden. Voor haar eerst gedichtenbundel Finse Meisjes, waarvan herdruk na hherdruk verscheen gebruikte zij en haar uitgever, Podium, deze foto als auteursportret. Nu enkele jaren is er opnieuw een debuut met de bundel korte verhalen: NOODLANDING. De Uitgever benaderde me een maandje geleden met de opmerking dat opnieuw deze foto als auteursportret dat nieuwe boek zou sieren. Opnieuw blij en zeker na lezing van NOODLANDING. Het zijn schitterende verhalen, vaak bizar en opnieuw een nieuw theater van de werkelijkheid. Vandaag een prima recensie van NOODLANDING in de Volkskrant. Is het kleine portretje op het boek zeker niet de reden voor de koop van dit boek; de inhoud moet het des te meer zijn!
Voor als je de recensie even wilt lezen klik hier of op de afbeelding.
ON VIMEO
Actief op Vimeo. Voor als je wilt kijken: https://vimeo.com/fotopetervantuijl
mailtje van Kristen
Hi – my name is Kristen, and I work at Artsy. While researching Stephen Shore, I found your page: fotopetervantuijl.nl. I wanted to briefly tell you about Artsy’s Stephen Shore page, and about our mission.
Ik ben altijd super voorzichtig met mailtjes van vreemde vrouwen; zeker als er ook nog linkjes in staan; superlink. Maar ja als er dan gestrooid wordt met kunst en met namen als Stephen Shore. Ik ben maar eens voorzichtig gaan kijken, – nee niet via de linkjes-, maar indirect (alhoewel dat is bijna rechtstreeks) via google. Wellicht ken je de site Artsy. Zo niet, dan heeft Kristen misschien er weer wat favoriete kijkers bij. Want het is echt de moeite waard om deze site van Artsy regelmatig te bezoeken…. er is zoveel te zien!
Photographer Stephen Shore is interested in ordinary scenes of everyday life. In the early 1970s, he was one of the first fine art photographers to work almost exclusively in color when still narrowly defined “fine art” photography as black-and-white, hand-printed images. In his 1971 series “American Surfaces,” Shore drove across the country obsessively snapping color photos of motel rooms, fast food meals, parking lots, and other seemingly unmemorable objects and experiences.
en kijk meteen even naar de pagina van Stephen Shore
binnenste BUITEN
Onder die titel exposeert fotograaf (en OFC-er) in Galerie Objektief (Enschede) in de maand februari. In de digitale PF een mooi artikel om eens te lezen. Ga naar de PF van deze week.
foto stan kerlen titel maartje
OP GROTE HOOGTE
Over boeken gesproken ….. Gerco Ruiters bevindt zich met zijn boek ALMOST NATURE op grote hoogte. In PF nieuws een heel mooi artikel daarover. Lezen, denk ik, klik dan hier.
NIEUW BOEK
Nu ik dit schrijf klinken de woorden van Wim T. Schippers me in de oren: “Geef een boek”. De B wordt met een botte klank uitgesproken maar doet niets af van de bedoeling van deze reclameboodschap, integendeel zelfs! Een mooie simpele boodschap met een hele wereld erachter. Want de hele wereld dat zijn boeken natuurlijk. Ik lees wel boeken maar mijn favoriete zijn toch wel de plaatjesboeken. Niet zomaar plaatjes maar met Foto’s. Als u zou horen hoe ik nu de F van Foto zou uitspreek, holt u gelijk naar de boekwinkel.
Paul Levitton krijgt uit handen van Armando Jongejan het eerste exemplaar uitgereikt.
Gisteren werd er een nieuw boek gepresenteerd. Armando Jongejan sprak bij de presentatie nog net niet van een boekgeboorte maar voor -en door- de vele aanwezigen had het daar wel wat van weg. Moet kunnen, zo tegen Kerst. De landelijke groep Fotojournalistiek van de Fotobond, centrum van de vrijetijdsfotografie, bestond in november 20 jaar. Een kleine mijlpaal die gevierd werd met de publicatie van een boek met daarin het werk van de 34 fotografen die deel uitmaken van de groep. Daarnaast een essay van Ahmet Polat, fotograaf des vaderlands 2015 en van fotograaf Paul Levitton die in 1995 de eerste jury was die fotografen balloteerde voor deze groep. Tom Meerman-Triton, coördinator van de Fotovakschool, schreef de inleiding en er is ook nog een klein deel van de expositie Water opgenomen waarmee de groep afgelopen zomer exposeerde in Naarden. Voor een kleine impressie van het boek klik hier!
Niet iedereen van de landelijke groep laat zich verleiden om even uit hun boek op te kijken.
Het boek is overigens niet meer te koop. Alle exemplaren zijn al in de voorverkoop uitverkocht. Misschien kun je je geliefde, fotovriend of anderszins nog een ander mooi boek cadeau doen. Een boek met een mooie volle B! Bijvoorbeeld een boek van de Helsinki school, aanrader vind ik Volume 5!
participatie!
Fotograaf Frans Smets heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een bijzonder project. Het leven van alledag van Renée, een jonge vrouw die door spasmen in haar bewegingsvrijheid beperkt is. Frans toont in zijn foto’s, die vorig jaar bekroond zijn met een nominatie voor de bondsmeesterklasse, de kracht van Renée ondanks haar handicap. Zijn expositie in het VIECURI ziekenhuis/revalidatie-afdeling in Venlo is nog tot eind oktober 2015 te bekijken.
Ik ben geen kunstenaar; ik ben fotograaf
Op mijn slenterweek door Arles, de eerste volle week van juli tijdens de opening van het fotofestival, trof ik per toeval deze situatie aan.
Een heer op leeftijd, met nog een flinke wilde kuif poserend voor een grote vooroorlogse platencamera met twee fotografen. Vast studenten of jonge beroeps die het weekje Arles aangrepen om in het fraaie ochtendlicht (want dat licht is echt Arles-licht) een aantal portretten te maken. Op de achtergrond een ‘homeless person’; verder geen pottenkijkers. Om de hoek stond een soort iglo in de schaduw van het kerkje; de natte donkere kamer. Het ging er super serieus aan toe. Nadat de twee fotografen de plaat in de tent hadden ontwikkeld bleek al snel wie de leiding had. De wat oudere heer was de meester en model tegelijkertijd. Ik stelde me voor en vertelde dat ik uit Nederland kwam en vroeg of ze aan een opdracht of zoiets werkte. Nee gewoon omdat het leuk is om in Arles te fotograferen; heerlijke temperatuur, mooie plekjes. Liefhebbers pur sang dus. Een jong paartje sloot zich aan en de jongeman zei dat hij het wel heel kunstig vond wat ze deden. Hij betitelde de heer als kunstenaar. Waarop deze belerend doch uiterst vriendelijk reageerde met de woorden “ik ben geen kunstenaar, ik ben fotograaf”. Hij vervolgde dat hij in de meest dramatische omstandigheden had gefotografeerd, verschillende keren (4x) door World Press was uitverkoren, en dat hij er trots op was iets van de wereld te hebben laten zien aan anderen die niet in de gelegenheid waren om daar te zijn. Zijn naam zei me op dat moment niets (shame) maar nadat ik later via wat googelen kennis had gemaakt met het uitgebreide oeuvre begreep ik zijn uitspraak voor meer dan 100%. Overigens wil dat volgens mij niet zeggen dat er geen kunstenaars zijn onder fotografen. In hoeverre journalistieke fotografie, documentaire fotografie of oorlogsfotografie opgenomen in de wereld van musea en galleries tot kunst verheven moet worden was Don McCullin (1935) heel absoluut. Niet dus! Voor als je meer wilt weten over Don McCullin klik hier.
Tenslotte heb ik me toch ook even verstaan met de man op de achtergrond. Ook hij was bereid om voor mijn lens te poseren; in zijn volle glorie. Twee mooie mannen, ieder met een eigen leven.
DATA RUSH
Noorderlicht
Fotomanifestatie 2015
Data Rush
23 aug – 11
okt 2015
Van 23
augustus t/m 11 oktober keert Noorderlicht terug naar de oude Suikerfabriek in
Groningen voor de 22e Noorderlicht Internationale Fotomanifestatie 2015.
In 2009 maakte ik het boekje PINOKKIO147 over
een internetcontact. De foto’s gemaakt in het park El Retiro waren er het
eerst; het verhaal volgde. In dit geval een klein menselijk drama dat data rush.
Overigens ga ik komende week zeker naar Noorderlicht. Op de website zie ik heel
verrassende uitwerkingen van het thema en dat is al meer dan de moeite van de
reis naar Groningen. Bovendien … er gaat niets boven Groningen.
WET en GEBOUWEN fotograferen
Beperking
panoramavrijheid door EU-parlement naar de prullenbak verwezen
Op 16 juni laatstleden heeft de Commissie JURI van het
Europees Parlement laten weten dat het beginsel dat naar haar mening
voorafgaande toestemming van de auteur van een werk bij publicatie is vereist,
noodzakelijk blijft voor commercieel gebruik van zijn werken die zich in de
openbare ruimte bevinden. Dit kan het geval zijn wanneer een auteur een foto-
of filmopname maakt van een plein in een stad, waarop auteursrechtelijk
beschermde werken te zien zijn en deze opname daaropvolgend wordt gepubliceerd.
Belangrijk voor professionals en vrijetijdsfotografen die hun foto’s publiceren en anderszins openbaar maken of aan derden leveren.
VERDER LEZEN kijk op de publicatie van photoNmagazine.eu
marktwerking
Een interessant artikel van de hand van Ton Hendriks in de PF over marktwerking in de fotografie. Ook over de esthetica in relatie met de inhoud wordt iets gezegd. ff kijken zou ik zeggen.
Foto van J. Henry Fair – Waste impoundment at Kiruna Iron Mine