ER IS EEN MOOI ONGELUK GEBEURD

ER IS EEN MOOI ONGELUK GEBEURD

Ik was een keer of drie op Documenta in Kassel. In de zomer van 1992 was de negende tentoonstelling, ‘Retrospective’ genaamd met als Curator de Belg Jan Hoet. Toen ik vanochtend in ArtNews las dat iemand in het gat van Anish Kapoor was gevallen en gewond naar het ziekenhuis was afgevoerd dacht ik er weer aan. Het aparte gebouwtje in Kassel met een portier voor de deur die af en toe wat kunstminnaars naar binnen liet. Om het gat in het midden van het gebouwtje te bekijken. Een peilloze diepte zo leek het, terwijl het ook zomaar kon dat het een zwart geschilderde cirkel was. Zinsbegoocheling, een fantasie, een droom misschien of toch gewoon een ordinaire hallucinatie. Wie dapper was ging net voor de rand staan, wie meer bang was uitgevallen kroop op handen en voeten naar de rand van de diepe put waar geen eind aan leek te komen. De meest angstige waagde zich aan de vlucht naar een andere plek in Kassel. Er was nog zoveel te zien waar je geen nachtmerries van kreeg.

Welnu lees hier het verhaal van de bodemloze put van Anish Kapoor. De man die een eindeloze val maakte van 8 voet diep, ongeveer 240 cm. Het gebeurde vorige week, 13 augustus en hij is inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen. een illusie armer of misschien wel rijker. Wie zal het zeggen.


foto’s Peter van Tuijl|Kassel 1992
VOOR MEER VAN MIJN ARCHIEFFOTO’S KLIK HIER

RUTTIAANSE TOESTAND

de drol en de de veger – de beker en de dweil

Deze Zorro draait er zijn hand niet voor om. Ik twijfel allerminst of dit schoonmaakbeurtje tot zijn alledaagse bezigheden behoort. Bijna zeker weet ik dat dit net als bij Mark Rutte het een opgezette waarheid is. Een waarheid die een beetje stinkt en snel opgeruimd moet worden. Zorro gaat bij deze ook viral; waarschijnlijk veel minder vaak dan de ruttiaanse grap deze afgelopen week. Als je onze lachende premier in actie wilt zien klik dan hier. Het euvel wil wel ’that he always laughs’

MIJN PRINTERTJE

Ooit, lang geleden schafte ik de Canon IPF IMAGE PROgraf 5100 aan. Nu op de kop af 3365 dagen later werkt de printer nog steeds uitstekend. O, ja een paar keer (ik denk 4 keer) een printkop zelf vervangen (voor ongeveer 350 euro per keer) was een fluitje van een cent. En natuurlijk de inkt, maar dat is met 130 ml eigenlijk ook een koopje. Met mijn kleine A4 printer, die ik alleen maar gebruik voor mijn kattebelletjes en andere briefjes, ben ik al lang overgestapt op goedkope inkt bij een plaatselijke discount. En dan nog ben ik per A4 meer aan inkt kwijt dan met die oude A2 sloeber. Inmiddels ben ik ongeveer 10.000 vierkante meter aan gedrukt papier verder. Dus pakweg 1000 vierkante meter per jaar. 1 ml inkt kost me ongeveer 0,5 euro. In 1 jaar gebruik ik ongeveer 1,6 liter inkt (1600 ml). De kosten zijn dus pakweg 800 euro per jaar voor 1000 vierkante meter papierwerk. 17 velletjes A4 is ongeveer 1 vierkante meter. 4 keer A2 print ook ongeveer 1 vierkante meter. Image PROgraf een werkpaard! Toch dringt ook de vraag op of ik naast het autorijden, treinen en af en toe vliegen het milieu ook niet teveel belast met printen. De Canon kan het wel aan maar toch maar wat minderen ondanks dat ik een foto pas af vind als er een afdruk van is.

longlist geselecteerden Fotofestival aan de Maas

Vandaag heeft het Fotofestival aan de Maas de longlist bekend gemaakt van de series die geselecteerd zijn. Uit de ruim 2700 serie (!!) die door curator Nicole Robbers bekeken zijn werden 83 series naar voren geschoven die mogelijk op de expositie in het Nederlands Fotomuseum tijdens het gehele hemelvaartsweekeinde komen te hangen. Mogelijk want uit deze longlist komt nog een shortlist van ongeveer 40 fotografen. Voor 1 april zal de shortlist bekend gemaakt worden. 2700 inzendingen aan series is natuurlijk een geweldig succes voor het Festival aan de Maas. Kijk verder op de website.

Uit de serie Gamers die geselecteerd is voor de longlist. Kijk op mijn nieuwssite voor de gehele serie.

ALLE GOEDS


Alle fotovrienden wens ik van harte voor 2018 alle goeds van de wereld!
Ik heb mijn website statistieken er op nageslagen (met dank aan mijn provider) en 2017 bracht 57.921 bezoekers naar mijn website. In 2016 waren er dat 41.169. Met de 29% vermeerdering ben ik best in mijn sas. Van de andere kant; alles is relatief en er zijn veel belangrijker zaken in het leven.
Ik hoop dat u en de uwen een gelukkig en gezond 2018 tegemoet gaan. Dat wens ik u van harte toe!!

storytelling met één foto

Deze week kreeg ik de uitnodiging voor de opening van de expositie van Kemfodia op bijna de laatste dagen van dit jaar.
Wat direct opvalt aan de foto is het verhaal dat door de fotograaf Wim Huijbregts wordt verteld. Kijk naar de overeenkomst in de pose van ‘denken’ en zie het verschil in uitstraling van de oudere heer en de jongeman. Als het over de toekomst van onze wereld gaat krijgt hij, de grijze kop, misschien wel gelijk maar mijn hoop is gevestigd op de jeugd. De jeugd heeft de toekomst. De foto zou ook een mooie metafoor kunnen zijn voor oud- en nieuwjaar. De expositie, op de valreep van 2017 met het gezicht al op 2018, wordt wat mij betreft mooi verbeeldt in deze uitnodiging.
Succes Kemfodia en een goed succesvol 2018, zowel in fotografisch opzicht als anderszins!
foto Wim Huijbregts

WERK AAN DE WINKEL VOOR HET FOTOFESTIVAL AAN DE MAAS

Voor het eerst brengt het Fotofestival aan de
Maas de beste Nederlandse amateurfotografen samen in een expositie in het
Nederlands Fotomuseum. Dat is uniek. Parallel zijn er tal van kleinere
exposities op het naburige en gezellige Deliplein. Voor liefhebbers zijn er
interessante lezingen en andere activiteiten. Mis het niet; van donderdag 10
tot en met zondag 13 mei 2018 op de Kop
van Zuid en Katendrecht, hartje Rotterdam.

Je kunt vanaf nu tot 28 februari 2018 je beste serie insturen voor dit festival. De onafhankelijk curator Nicole Robbers (o.a. beeldredacteur NRC en bestuurslid van de Zilveren Camera) zal ongeveer 50 series uit de digitale inzendingen selecteren die in het Nederlands Fotomuseum (in de grote zaal op de begane grond) ten toon worden gesteld gedurende het gehele Hemelvaartweekend. De geselecteerde series worden door het Fotofestival afgedrukt op het formaat waarop de serie het best tot zijn recht komt.

Download bijgaande handout waarin je wat meer gegevens vindt maar neem zeker ook een kijkje op de website van het Fotofestival. Veel informatie over series kun je daar vinden en natuurlijk ook de spelregels voor de inzendingen.

Succes en wellicht zien we jouw serie in mei in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam! Zou mooi zijn, toch.

de kat, de liefde en de dood


Afgelopen week zocht ik Jonah weer eens op. Het was al te lang geleden dat ik hem gezien had. Hij woont nu tijdelijk in een dijkhuisje tussen de Maas en de Waal in, een oppas dijkhuisje. Er is ook een oppas kat en Jonah’s vriendin is er ook, althans ’s avonds. Dat huisje kwam goed uit, vertelde Jonah me. “Ik kan hier fijn werken aan mijn tweede boek. Er zijn wel kippen maar verder zie je niemand. De andere dijkhuisjes, nou ja dijkhuizen, zijn meer voor het weekend of de zomer. Het boek vordert al aardig; het is voor ongeveer tweede derde deel klaar. Maar ik heb het al helemaal in mijn hoofd. dat was bij het vorige boek BONTEBRUG nog niet zo.”
Hoe kom je de dag door, vroeg ik hem. “Eerst zwaai ik mijn vriendin uit en dan ga ik mijn dagelijkse column schrijven. Na een uurtje begin ik aan mijn boek en werk dan tot een uur of drie.” Elke week verschijnt er van Jonah een blog bij Lebowski en één in het dagblad de Gelderlander.
Waarover het boek gaat, geeft Jonah nog niet prijs. Eerder heeft hij het weleens gehad over vluchtelingen maar ik heb de indruk dat hij daar wat vanaf is. Het speelt zich in Arnhem én in Frankfurt zo weet hij me te vertellen. Nou ja, ik wacht maar af tot het boek verschijnt. Lebowski brengt zijn tweede boek in juni uit.
O ja, als je één van zijn blogs, Maria, wilt lezen klik dan hier. Het ‘spel’ van Maria, de kat, de liefde en de dood.

Maria 16-11-2017
Vlak na terugkomst op het platteland bedreven mijn geliefde en ik de liefde op het aanrechtblad. Het was buiten weer om binnen te blijven. We deden het dan ook om de kou of eenzaamheid te verdrijven, denk ik, waarom anders?

Nadien kwam de kat des huizes de keuken in. Had hij buiten voor het kattenluik geluisterd en op zijn beurt gewacht? Het beest was erg aanhalig en leek de eenzaamheid minder te koesteren dan ik vermoedde. Door eenzaamheid schijnen mensen zo’n vijf jaar eerder te sterven. Wellicht geldt dit ook voor katten. Al aaiend hielden we de dood op afstand.

COMPOSITIE & STRAATFOTOGRAFIE


Tijdens mijn lezingen over straatfotografie beweer ik ten stelligste dat het bij straatfotografie in de eerste plaats gaat over de inhoud. Wat gebeurt er op dat (beslissende) moment, wat is er zo speciaal aan die situatie of wat voor een figuur is de ‘hoofdrolspeler’ in het theater van de werkelijkheid. Ik blijf bij die stelling; nog sterker als je met zorg je compositie probeert samen te stellen, ben je geheid te laat. Dat neemt overigens niet weg dat je als wat meer ervaren straatfotograaf een neus lijkt te krijgen voor hét moment én de compositie. Je denkt er niet meer over na, je doet het bijna op de automatische piloot. Toch achteraf, bij het proces van selecteren en wellicht een beetje bijsnijden, begint opnieuw de vraag in welke vorm je het ‘verhaal’ het best voor het voetlicht kunt brengen. Dus toch compositie ……..

Eric Kim is een jonge fotograaf (1988, San Francisco) die ik niet alleen geweldig hoog acht als het gaat om de (straat)fotografie maar ook om zijn levensmotto en levenswijze. Om met hem nader kennis te maken moet je zeker zijn biografie (bijgewerkt op 25 februari 2017 in Hanoi) lezen.
Hij gelooft in een wereld waar mensen met elkaar delen en zet al zijn producten online zodat iedereen deze kan downloaden en/of verspreiden. Belangeloos, zonder oogmerk van winst of iets dergelijks. Een jonge man met veel idealisme in zijn donder. Bovendien een geweldige kijker wat duidelijk wordt als je zijn vele foto’s bekijkt.

Leuk te vermelden dat Eric Kim de meeste van zijn foto’s maakt met de RICOH GRII. Een cameraatje dat ook regelmatig mijn metgezel op straat is.

 

Internationale mannendag

Vandaag is het dan zover. Toevallig las ik het afgelopen vrijdag in de trein op weg naar de expo van Bruce Davidson in het Nederlands Fotomuseum. Wat mij betreft is Davidson dé man ven deze international Men’s Day. Welbeschouwd laten we ons met z’n allen door de commercie (?!) een potje gek maken. Vrouwendag begreep ik nog wel maar black monday en black friday, mickey mouse day (gisteren) of international stress day (1 november) en de internationale mannendag gaan me toch allemaal net iets te ver.
Maar het kan nog gekker!
Wat te denken van ……
cat day 8/8

older people day 1/10
beard day 1/9,2/9 and 3/9
[foto’s peter van tuijl (
171117 world prematurity day)]

Maar to the point; de overzichtsexpositie van de oude meester Bruce Davidson. Meteen bij binnenkomst op de begane grond een film opgenomen tijdens de opening van de expositie waar de inmiddels 83 jarige Davidson door de expositie loopt. Misschien is schrijden wel een beter woord en de liefde voor de fotografie spat ervan af. ‘Het is toch heerlijk om al je werk zo bij elkaar te zien’, hoor ik hem zeggen. Bij nagenoeg elke foto hoor je relevante herinneringen aan het moment, alsof het gisteren gemaakt is. Dit in tegenstelling tot de titelbordjes op de expositie die uitsluitend weergeven wat er te zien is.

Toch had het wel iets; zo’n eenvoudige titel als rokende man op zebrapad. Als je naar de foto keek was er ‘duizend keer’ meer te beleven. En dat vang je niet in een titelbordje, al maak je er een A3-paper of nog groter van. Na de expo van Salgado toont het Fotomuseum ons opnieuw een topper die niet gemist mag worden. Een sociaal geëngageerde fotograaf geeft ons een inkijk in het leven van de mens. Vol verwondering en bewondering keek ik naar de wijze waarop hij de mens benaderde; oprecht, integer, met compassie en warmte!
Ga kijken, nog tot 7 januari 2018!

(de foto hierboven is van Bruce Davidson)

ROBERT DOISNEAU

Om misverstanden te voorkomen; nee dit is geen foto van de Franse fotograaf Robert Doisneau [1912 – 1994] en de man die erop staat is ook geen ver familielid van hem. Ik maakte de foto gisteren [op 171117] in de Kunsthal in Rotterdam in één van de zalen met het werk van Paul Delvaux [België 1897-1994]. Op het moment dat ik de foto maakte schoot me de foto van Doisneau door het hoofd. Die van het echtpaar voor de etalage waarin een tweetal schilderijen te bewonderen waren. Doisneau gaf de foto de titel ‘Un regard oblique’ mee; vrij vertaalt de ‘schuine kijker’.

Ik gebruik de foto in een van mijn lezingen en je hoeft beslist geen fotodetective, zoals Hans Aarsman, te zijn om de clou vrijwel meteen te snappen. Overigens heeft Doisneau, verdekt opgesteld, veel meer soortgelijke foto’s gemaakt.

Robert Doisneau was bij uitstek een straatfotograaf die ging voor het kleine moment. Het kleine alledaagse verhaaltje vaak gepaard gaande met een tikkeltje humor, soms iets van ironie of het onverwachte. De stijl verwijst sterk naar andere documentaire fotografen (o.a. Willy Ronis) die in de voetsporen van Henri Cartier Bresson werkten; het beslissende moment.
Hij was verknocht aan zijn Frankrijk, vooral aan Parijs en sloeg in de beginjaren van zijn carrière belangrijke opdrachten af omdat hij daarvoor naar andere landen en werelddelen zou moeten. Dat was hem te gortig; hij bleef dicht bij zijn Parijzenaars ook in figuurlijke zin, getuigen de kleine momenten die hij vastlegde. Toch zouden we hem tekort doen door alleen die Parijse tijd te noemen. Hij maakte later heel veel indrukwekkende reportages van o.a. gypsies, kunstenaars, festivals en modefoto’s, maar wel allemaal in Frankrijk. In de jaren zestig moet er iets vreemds met Doisneau aan de hand zijn geweest. Hij trok in opdracht van het Fortune Magazine naar Palm Springs om daar te fotograferen. Wellicht had het te maken met de voor hem ‘andere wereld’. Andere spijs doet eten zullen we maar zeggen, maar het lijkt me dat zijn interesse voor het kleine moment, het kleine verhaaltje even uit beeld was. Zijn beeldstijl is in Palm Springs een heel andere dan in de ‘Franse tijd’. Onverwachte boeiende kleurenfoto’s die niet zozeer verhalend zijn maar veel meer beschouwend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Doisneau alle eigenaardigheden van het mondaine Palm Springs met een grote gulzigheid en wellicht intuïtief en impulsief heeft vastgelegd. Mede daardoor is het voor mij een een bijzondere reportage geworden. Een reportage die bij het grote publiek minder bekend is.

Klik hier voor een aantal foto’s op de site van Doisneau

In 2010 is er nog een boek verschenen: Robert Doisneau: Palm Springs

Publisher: Flammarion / 8×8 inch / Trim Size: 8 x 8 / ISBN: 978-2-08-030129-1

DUTCH DESIGN WEEK

Afgelopen zaterdag was ik met mijn Engelse gasten op familiebezoek in Eindhoven. In de wetenschap dat die dag de ‘DDW’ van start ging, stelde ik voor om eerst nog even STRIJP-S te bezoeken. De machines in de oude Philips fabrieken in het stadsdeel Strijp hebben plaats gemaakt voor funshoppen en modern-yuppieachtig wonen. Ooit, lang geleden, woonde ik op een steenworp afstand van de fabrieken. Maar deze week, nog tot 29 oktober, staat Strijp-S ook nog eens bol van de kunst en wetenschap. De Dutch Design heeft Internationale allure. Vorig jaar stond ik ook al versteld van de art-impressies van de nieuwe design en de toegepaste technologieën. Wetenschap en Kunst ontmoeten elkaar op dit Designfestival.
foto’s Peter van Tuijl/22 okt 2017

Maar liefst 2500 designers op 110 locaties, niet alleen op Strijp-S maar ook in de binnenstad van Eindhoven, brengen wellicht ook jou in verrukking of vervoering. Mij in ieder geval wel en a.s. vrijdag ga ik terug; nu zonder familie en Engelse gasten. Dat is ook leuk; genieten van kunst, technologie en ook van de fotografische mogelijkheden die dit allemaal ook nog te bieden heeft.
Misschien treffen we elkaar!
DDW nog tot en met 29 oktober.

Zie de website voor verdere info.