Jessica Dimmock

Jessica Dimmock [New York, 1978] studeerde documentary photography en haar afstudeerproject was het begin van ’the ninth floor’, een project dat uiteindelijk ruim 3 jaar in beslag nam. The Ninth Floor gaat over een groep hard-drugs gebruikers die een statig gebouw in Manhattan ‘in beslag hadden genomen’ en verbouwde tot een complete chaos. Het project, waarvan ook een boek verscheen [nov 2007 huidige prijs ongeveer 500 euro], vertelt het verhaal van het verschrikkelijke gevolg van heroïne gebruik. Op zich zit de kracht niet zozeer in het onderwerp, immers dat is wel meer gedaan, maar in de manier waarop ze dit heeft vastgelegd. Haar benadering is krachtig met veel mededogen. dramatiserend en intiem en met veel close-ups in een snapshotachtige beeldstijl.
In haar verhalende en filmische benadering neemt ze de beschouwer als het ware mee in het dagelijkse leven van deze mensen. Dat dit project geen toevalstreffer is geweest mag blijken uit haar latere werk; zowel in foto’s als in films maakte ze al een flink aantal ‘meesterwerken’.

Voor The Ninth Floor ontving ze destijds de Inge Morath Award (Magnum prijs voor vrouwelijke fotografen jonger dan 30 jaar / Inge Morath Amerikaanse fotografe 1923-2002). Recent (2017) ontving ze de internationale award van World Press voor de film Convention over transgenders. Het is een conventie die jaarlijks ongeveer 150 transgender-vrouwen trekt in de leeftijd van 50 tot 70 jaar. Het zijn geen voltijds-transgendervrouwen. Een week van samenkomen waar plaats is voor vriendschap, steun, plezier maar ook wel een onderstroom van pijn. De vrouwen in de film zijn niet de super vrouwelijke, verwijfde, types maar grote potige mannen met gezichtshaar en sterke mannelijke trekken. Zelf zegt ze daarover: “Het is voor velen wellicht heel verwarrend maar hun verhalen zijn net zo geldig en in vele opzichten misschien nog wel belangrijker om te vertellen dan het verhaal van de jongeren. Wat betekent het als iemand van pakweg 75 voor ‘het eerst naar buiten komt'”
Voor wie wil kijken naar the convention klik hier.

HUNTENKUNST


Aanstaande weekend de grote internationale kunstbeurs HUNTENKUNST. Voor de vijfentwintigste keer!
Op de beurs zijn 220 kunstenaars aanwezig met hun werk uit 30 verschillende landen. Onder hen ongeveer 20 fotografen. U kunt mij vinden op stand nummer 78.

Op de beurs toon ik o.a. foto’s uit de serie: TRANSFORMATIE VAN HET WERKELIJKE
LOCATIE en OPENINGSTIJDEN

Locatie: SSP-Hal, Drulaan 2 in Ulft

Vrijdag van 17 – 21 uur

Zaterdag van 10 – 20 uur

Zondag van 10 – 18 uur

Alessandro Grassani

Alessandro Grassani (1977, Italië) is een documentaire fotograaf gevestigd in Milaan. Hij werkt onder meer voor The New York Times en Vanity Fair. Bovendien voor organisaties zoals Artsen zonder grenzen en de Internationale Organisatie voor Migratie.

Hij reist doorgaans naar landen waar op dat moment belangrijke gebeurtenissen gaande zijn. Altijd zijn de sociale omstandigheden van mensen in die landen waar het om draait. Zo fotografeerde hij in 2004 de begrafenis van Yasser Arafat maar bleef vervolgens om de conflicten in Israël en Palestina te fotograferen.

In 2011 is hij een nieuw langdurig project begonnen, getiteld ‘Milieu-Migratie de laatste illusie’. Mensen worden gedwongen te emigreren omwille van klimaatverandering en omdat er geen alternatief is voor het leven in de stad.

Grassani is een sociaal documentaire fotograaf die zeer betrokken is met de thema’s en de mensen die hij fotografeert. Zijn foto’s maken een enigszins theatrale indruk.

Kijk hier voor een korte Engelstalige presentatie door Alessandro Grassani in Berlijn.

DOOR TE VERTELLEN ZIE JE DE RICHTING

Dat is de titel van het boek waarvan gisteren, maandag 3 april, door traumachirurg Sjoerd van der Meer het eerste exemplaar aan Nikos Grapsopoulos werd overhandigd. In het boek wordt zowel in tekst (auteur Leo Traas) als in beeld (fotograaf Peter van Tuijl) het proces van het herstel beschreven; het proces van diepe dalen en beduidend minder hoge toppen. En ondanks dat zo’n proces eigenlijk een never-ending-story is, lacht het geluk Nikos weer toe. Niet alleen Nikos maar ook zijn vrouw Simone en dochter Niki. Niki was nog een kleuter toen het ongeluk met Nikos gebeurde; nu al tiener met een wijze blik in de ogen.

Het typeert de jaren die het vraagt voordat een trauma enigszins verwerkt is. “Het fysieke herstel van patiënten met een multitrauma vraagt jaren”, aldus Sjoerd van der Meer. “Maar psychisch vraagt het mogelijk nog meer tijd en energie van zowel de patiënt als zijn directe omgeving. Revalideren is topsport. het is altijd zwaar en valt vaak tegen. Niet altijd komt de polytraumapatiënt als winnaar uit de strijd maar raakt hij of zij vaak lichamelijk en psychisch in een isolement”. Zo schrijft van der Meer in het voorwoord van het boek.
Sjoerd van der Meer, Nikos Grapsopoulos en Leo Traas

Als fotograaf mocht ik destijds heel dichtbij komen. Nikos is een hartelijke man;ook emotioneel die zijn ‘Griekse roots en genen’ niet verloochent.
Er zijn verschillende momenten die ik zeer markant vond in het revalidatieproces. Natuurlijk levert een training in een krachthonk mooie beelden op maar minstens even veelzeggend, of nog meer misschien, waren de momenten waarin Nikos andere mensen ontmoette die in het herstelproces een rol speelden. De gesprekken met zijn psycholoog bijvoorbeeld, het eerste contact met de getuige van het ongeluk ongeveer een jaar na dato of de rondgang over de motorbeurs in Utrecht waarin je de liefde voor de motor in de ogen van Nikos kon lezen bij het zien van al dat ‘moois’.
Diepe indruk op mij maakte het moment dat Nikos de tractorbestuurder, de veroorzaker van het ongeluk, ontmoette. In het begin onwennig, onvriendelijk, afstandelijk, zelfs een beetje bozig. Begrijpelijk als je weet dat zo’n klein moment, enkele seconden slechts, je wereld helemaal op zijn kop zet. Maar allengs raken zij in gesprek en opent Nikos zijn hart. Het moment dat hij zijn arm om de tractorbestuurder slaat in een vergevingsgezinde omhelzing, is een onuitwisbare herinnering.
Ook gisteren waren er momenten dat Nikos zijn hart laat spreken en bij de overhandiging van het boek leek het of de afgelopen vijf jaar weer in enkele minuten door zijn hoofd schoten.
DOOR TE VERTELLEN ZIE JE DE RICHTING|uitgeverij HERMANS|ISBN 978-94-92108-08-1

Het boek is te bestellen bij Uitgeverij Hermans. Klik hier voor een rechtstreekse link naar de bestelsite.

tijdens de laatste operatie door professor Frölke en dokter van der Meer.

de ontmoeting met de tractorbestuurder

de emotie bij de eerste inkijk

Niki deelt in Nikos’vreugde.

PRESENTATIE HUIS EN HABITAT

Druk doende mijn crowdfundingbelofte gestand te doen.
Als tegenprestatie voor de bijdrage aan mijn boek HUIS en HABITAT bezoek ik Afdelingen en fotoclubs met een presentatie. De eerste 45 minuten spreek ik over documentaire fotografie in het algemeen aan de hand van nationaal en internationaal bekende fotografen. Ik zoom met name in op documentaire fotografie waarin het persoonlijk leven van mensen centraal staat.
Na de pauze mijn werk en werkwijze op straat, aanpak bij enkele projecten en natuurlijk het leven van kunstenaars/kluizenaars Pieter en WillyPeter, de hoofdpersonen in het boek HUIS & HABITAT.


tijdens de lezing bij Fotoclub Oldenzaal op 20 maart 2017 [foto’s Kees Tetteroo]

BONDSMEESTERKLASSE

Afgelopen zaterdag 11 maart 2017 vond in het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) de ballotage plaats voor het predicaat BondsMeesterKlasse. Het predicaat BMK is de hoogste onderscheiding die door het Centrum van de Vrijetijdsfotografie (Fotobond) wordt uitgereikt. Er waren 40 inzendingen waarvan er in de eerste selectieronde 12 afvielen. De overige 28 fotografen legden hun thematisch portfolio, bestaande uit minimaal 12 foto’s, voor aan een vierkoppige jury. De jury waren Nicole Robbers (beeldredacteur en jurylid van World Press 2017 en de Zilveren Camera 2017), Hans Rooseboom (curator fotografie aan het Rijksmuseum), Jaap Bijsterbosch (fotograaf en docent aan de Fotoacademie) en Marieke Wiegel (curator Nederlands Fotomuseum).
Het predicaat BMK werd aan zeven fotografen toegekend namelijk aan Jelle Pieter de Boer, Jan Janssen, Colette Lukassen, Cees Oomes, Joyce van Panhuis-Maas, Trevor Simpson en Koen Verjans.
De portfolio’s van een zestal beoordeelde de jury als kandidaat-BMK. Deze fotografen maken op basis hiervan gedurende twee jaar deel uit van de landelijke groep Bondsmeesters. Dit zijn Jo Frijns, Ger Middelkoop, John Moest, Cobi Neeft, Hans van der Pol en Ton Wolswijk.
Het behalen van dit predicaat is geen sinecure en vandaar een welgemeend Proficiat!
Om een indruk te geven heb ik uit elke portfolio één beeld geselecteerd.
Violiste Ida Heandel, fotografie Jelle Pieter de Boer

De pastoor van Schimmert, fotografie Jo Frijns

De keet, fotografie Jan Janssen

Ogen van mijn stad, fotografie Colette Lukassen

DirkJan, fotografie Ger Middelkoop

het riviertje de Mark, fotografie John Moest

I am looking for myself, fotografie Cobi Neeft

Verlaten, fotografie Cees Oomes

Tijdgeest, fotografie Joyce van Panhuis-Maas

Cuba, fotografie Hans van der Pol

Dierenarts on call, fotografie Trevor Simpson

Adworkx, fotografie Koen Verjans

Mannen Mongolië, fotografie Ton Wolswijk

CARL DE KEYZER


CARL de KEYZER was afgelopen te gast in Roombeek (Enschede).Stichting FRAMED organiseerde afgelopen zaterdag de lezing van Carl de Keyzer met en over zijn werk. Een goed gevulde zaal en een fotograaf die ondanks zijn Magnum lidmaatschap eigenlijk nog steeds een liefhebber in hart en nieren is. Gedreven, humorvol en met zijn Belgische tongval wist hij de aanwezigen drie uur lang te boeien; van begin tot eind. Al zijn werk passeerde in vogelvlucht maar nooit gehaast en van alle episodes in het tijdperk de Keijzer kregen we ruimschoots beeld te zien. Ik had het niet willen missen. Aan het eind nog een prachtig boek gescoord waarin hij een beeld geeft van onze wereld nadat de zeespiegel dusdanig gestegen is dat slechts leven hoog in de bergen mogelijk is. Hopelijk blijft dit futuristisch spookbeeld de mensheid bespaard. De Keyzers enigszins ironische toon mag ons extra tot denken zetten en met meer ontzag naar de wereld kijken en zorgvuldiger om laten gaan met ons milieu. Laat Higher Ground niet echt de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen worden.

Op tweede Paasdag is er weer een lezing. Dan van Henk Wildshut o.a. met werk dat hij in Calais maakte. Grijp die kans. Kijk op de website van FRAMED.

HUIS & HABITAT op de basisschool

Gast in de klas
Ook dat was een mooie bijeenkomst! Nadat op 5 februari de opening van de expositie en de boekpresentatie als een heel fijn feestje voelde was het nu de beurt aan de ‘achtstegroepers’ van de Bontebrugschool. Kleinzoon Teun had aan meester Robert verteld dat zijn opa een mooi boek had gemaakt over twee bijzondere mannen. Meester Robsert werd door het enthousiasme van Teun geprikkeld en vroeg me om op school iets over het boek te komen vertellen. Afgelopen vrijdag was het zover. In de klas met een 25 tal leerlingen begon ik met de vraag wie van de leerlingen thuis een TV hadden. Natuurlijk gingen alle vingers de lucht in. Dan de ontkennende vraag naar een radio. Warempel bij één meisje hadden ze geen radio thuis. Ja, wel een wekkerradio en ze luisterden thuis via de TV naar de radio. Dus toch. Het antwoord op de vraag naar telefoon (vast of mobiel) laat zich niet moeilijk raden. Op mijn vraag of ze zich konden voorstellen dat er mensen zijn die geen (spel)computer, TV, radio of telefoon hadden, was er enkel ongeloof in hun blikken. En toen de portretten van Pieter en WillyPeter via de powerpoint. ‘Catch the pupils’! En zo ging het verder; mijn oude stiel van vraag en antwoord, het spel van verwondering en bewondering. Ik vond het heerlijk. Maar niet alleen ik. Toen na een uur de meester vroeg of er nog een allerlaatste vraag was, stak een meisje haar vinger op. Het was geen vraag. Ze wendde zich tot mij en zei dat normaal na een minuut of 20 de klas het al niet meer volgde maar dat nu iedereen tot het laatste moment geweldig meedeed. Toen meester Robert aan de klas vroeg waarom dat zo was, kregen Pieter en WillyPeter als twee bijzondere mensen heel veel van de credits. Maar zij niet alleen. Een mens komt niets te kort als er af een aai over de bol of iets dergelijks is. En ook Teun was best trots op zijn opa vertelde hij me later.
Pieter met zijn luit. Een tweedehansje waarop hij elke ochtend wat tokkelt in zijn rondgang op het erf. “Wat is tokkelen” vroeg een meisje aan me. “Het is zomaar wat muziek maken met de duim of andere vingers over de snaren”, antwoordde ik. “En daarmee een beetje gelukkig zijn”, vervolgde ik. “Gelukkig met het kleine beetje muziek vanuit je hart.”

DEUR SLUITEN

Kijk eens
op de website van topic [de verzameling kranten] als je ‘lid van Topic bent’ en anders maar even snel [not legal] hieronder
lezen!

Mark
Zuckerberg kan niets tegen mij beginnen

VLAMING
BOUWT LEGALE WEBSITE DIE JE HELE FACEBOOKPROFIEL TE GRABBEL GOOIT.

Checken
welke foto’s je lief heeft geliket op Facebook? Op zoek naar de gênantste
beelden van politici? Controleren wie alle vrijgezellen in je buurt zijn? Met
‘Stalkscan.com’, de nieuwe tool van Vlaming Inti De Ceukelaire, haal je –
helemaal legaal – de grootste stalker in jezelf naar boven. “Zuckerberg
kan niets tegen mij beginnen.”Het principe is simpel. Té simpel eigenlijk.
Wie op Stalkscan.com iemands profiel invoert – dat van jezelf, je lief, je ex
of zelfs politici of bekende Vlamingen – krijgt onmiddellijk een hele waslijst
aan mogelijkheden. Foto’s zien waarin die persoon getagd is – ook al is die
niet eens je vriend op het sociale netwerk? Dat kan. Statussen bekijken, tot ver
in het verleden? Ook mogelijk. Likes, reacties op foto’s van anderen, plaatsen
waar je bent geweest, noem maar op. “En het meest ‘creepy’ van allemaal:
ook foto’s, filmpjes of statussen die je eerder verborgen had op je tijdslijn
omdat je niet wilde dat anderen die te zien kregen, zijn in een handomdraai te
bekijken. Zelfs geheime groepen waar je lid van bent, worden zomaar zichtbaar
voor iedereen”, vertelt ethisch hacker Inti De Ceukelaire. “Ik vond
bijvoorbeeld grappige foto’s van politici nog van voor ze bekend waren. Beelden
die ze wellicht al lang verborgen hadden.”

Lief
controleren

Helemaal
leuk wordt het als je de extra filters inzet. Wie nog snel op zoek wil naar een
date kan een kant en klaar lijstje met Facebookprofielen van pakweg alle single
mannen onder de 30 te pakken krijgen. “Facebook is gewoon een datingsite,
wie heeft nog Tinder nodig?”, zegt Inti. En jaloerse vriendinnen die hun
lief willen controleren, kunnen nagaan welke foto’s van vrijgezelle vrouwen die
de afgelopen maand heeft geliket. “Of je kan perfect zien waar je ex,
waarmee je bijvoorbeeld al lang niet meer bevriend bent, overal
uithangt.”Noem Stalkscan.com gerust een dashboard voor stalkers, want dat
is het echt. Slechte bedoelingen heeft De Ceukelaire allerminst. Integendeel.
“Ik wil aantonen hoe gemakkelijk het is om aan de hand van data dingen te
achterhalen. Mensen staan er niet bij stil hoeveel info ze met één muisklik
online te grabbel gooien.”De ethische hacker – die onlangs nog wereldwijd
de media haalde door een oude tweet van Donald Trump te kraken – baseert zich
voor zijn website op Graph Search. Da’s een tool die Facebook in 2013
aanvankelijk voor iedereen lanceerde, maar snel inperkte omwille van
privacyproblemen. “Nu blijkt dat die functie nooit verwijderd werd, maar
goed verstopt zit. Mijn tool genereert voor elke situatie de juiste link en
stuurt de gebruikers vervolgens door naar het juiste verborgen stukje Facebook.
En dat is perfect legaal, Mark Zuckerberg kan niets tegen mij ondernemen.”

Slechte
bedoelingen

Voor wie er
écht zeker van wil zijn dat zijn profiel op slot en grendel zit voor mensen met
slechte bedoelingen, is er maar één oplossing: verwijderen wat het daglicht
niet mag zien. “De optie ‘verbergen op tijdlijn’ aanklikken bij een foto,
is niet voldoende. Je moet hem ook echt verwijderen. Verwijder ook je tag in
een foto of vraag aan anderen om foute foto’s van jou te wissen. En zet je
vriendenlijst op privé, ook dat helpt.”

Staatssecretaris
voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) vraagt een onderzoek bij de
privacycommissie naar aanleiding van stalkscan.com. “Facebook moet
informatie die gebruikers afschermen ook écht beschermen. Nu beslissen zij in
de plaats van hun gebruikers. Nochtans is ‘geïnformeerde toestemming’ een
belangrijk principe in de nieuwe Europese wetgeving. Ik wil een onderzoek om na
te gaan of Facebook de wet volgt en de gegevens van haar gebruikers wel
voldoende beschermt.”

Facebook
zelf ontkent zaken te delen die tot de privacy van gebruikers hoort. “De
genoemde website verwijst alleen door naar Facebooks bestaande pagina met
zoekresultaten. Zoals met elke zoektocht op Facebook kan je alleen content zien
waarvan mensen hebben gekozen om dit met jou te delen. We bieden daarvoor een
aantal tools aan die mensen zelf de controle geven over wat ze met wie delen.
Zo kan je bijvoorbeeld een publiek selecteren voor elke post en eerdere
berichten beperken tot je vrienden. Daarnaast bieden we informatie aan zoals de
Privacy Check Up en de campagne ‘Denk na voor je deelt'”, klinkt het bij een
Facebook-woordvoerder.

De
schijnwereld neemt de echte wereld zo langzamerhand over. Orwell 1984 of iets
dergelijks. De wereld op zijn kop lijkt me.
Vooruit DEUR SLUITEN dan maar!
foto
peter van tuijl [deur sluiten in Graauw, 2016]

filmpje huis en habitat

Enkele weken gelden is er een filmpje opgenomen door Omroep Gelderland over de naderende expositie HUIS en HABITAT. Het zes minuten durende filmpje wordt donderdag 2 februari uitgezonden op TV Gelderland om 17.20 uur en vervolgens steeds elke 20 minuten na het hele uur. Ik ben ook benieuwd wat het is geworden. In dit filmpje ook even een beeld van Jonah Falke, een multitalent uit Amsterdam/Bontebrug.

jonah falke, schilder, musicus en schrijver in zijn atelier in Bontebrug.

CROWDFUNDING HUIS & HABITAT

Tot nu toe [25 oktober 2016] heb ik de crowdfunding voor HUIS & HABITAT gedeeld met directe relatie; familie,(foto)vrienden en kennissen. Dat heeft naast mijn eigen investering al voor een mooie basis voor het project gelegd. Voor de laatste 30% doe ik een beroep op degenen die mij kennen in ‘netwerkverband’. Voor verdere informatie en de meest recente stand van zaken kunt u even kijken op mijn website.

Hopelijk raakt u geïnteresseerd in HUIS & HABITAT en reageert u positief op mijn verzoek. Klik hier voor verdere informatie.