Afgelopen zaterdag 11 maart 2017 vond in het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) de ballotage plaats voor het predicaat BondsMeesterKlasse. Het predicaat BMK is de hoogste onderscheiding die door het Centrum van de Vrijetijdsfotografie (Fotobond) wordt uitgereikt. Er waren 40 inzendingen waarvan er in de eerste selectieronde 12 afvielen. De overige 28 fotografen legden hun thematisch portfolio, bestaande uit minimaal 12 foto’s, voor aan een vierkoppige jury. De jury waren Nicole Robbers (beeldredacteur en jurylid van World Press 2017 en de Zilveren Camera 2017), Hans Rooseboom (curator fotografie aan het Rijksmuseum), Jaap Bijsterbosch (fotograaf en docent aan de Fotoacademie) en Marieke Wiegel (curator Nederlands Fotomuseum).
Het predicaat BMK werd aan zeven fotografen toegekend namelijk aan Jelle Pieter de Boer, Jan Janssen, Colette Lukassen, Cees Oomes, Joyce van Panhuis-Maas, Trevor Simpson en Koen Verjans.
De portfolio’s van een zestal beoordeelde de jury als kandidaat-BMK. Deze fotografen maken op basis hiervan gedurende twee jaar deel uit van de landelijke groep Bondsmeesters. Dit zijn Jo Frijns, Ger Middelkoop, John Moest, Cobi Neeft, Hans van der Pol en Ton Wolswijk.
Het behalen van dit predicaat is geen sinecure en vandaar een welgemeend Proficiat!
Om een indruk te geven heb ik uit elke portfolio één beeld geselecteerd.
Violiste Ida Heandel, fotografie Jelle Pieter de Boer
De pastoor van Schimmert, fotografie Jo Frijns
De keet, fotografie Jan Janssen
Ogen van mijn stad, fotografie Colette Lukassen
DirkJan, fotografie Ger Middelkoop
het riviertje de Mark, fotografie John Moest
I am looking for myself, fotografie Cobi Neeft
Verlaten, fotografie Cees Oomes
Tijdgeest, fotografie Joyce van Panhuis-Maas
Cuba, fotografie Hans van der Pol
Dierenarts on call, fotografie Trevor Simpson
Adworkx, fotografie Koen Verjans
Mannen Mongolië, fotografie Ton Wolswijk