Op naar 2025

Veel liefs, geluk en gezondheid, dat wens ik iedereen toe die me lief is. Overigens ook degene die ik niet lief heb omdat ik ze niet ken. Eigenlijk iedereen dus. Ondanks dat ik vredelievend ben, twijfel ik toch of ik met iedereen ook echt iedereen bedoel. Er zijn figuren die liefde wellicht beperken tot hun eigen groep, land of volk, die het kennelijk normaal vinden om ruzie te maken, oorlog te voeren, anderen hun macht op te leggen zonder al te veel gevoel voor die medemens. Aan hen toch liefs toewensen … ? Misschien zijn compassie en barmachtigheid of ontferming meer de deugden die ik ze wil toewensen.

Er zijn zoveel plekken in de wereld waar vrede op aarde een holle kreet is. De veroorzakers van die ellende zouden tot inkeer moeten komen door de roep van de vele duizenden die ‘genoeg is genoeg’ roepen. Wat zou je moeten doen om de oorlog in Oekraïne te beëindigen of nog erger (heb je een overtreffende trap in het vernietigen van mensen) de zinloze moordpartij in Gaza te stoppen. Over dat laatste is de mening van ‘het Nederlandse volk’ duidelijk. De Barbarij moet stoppen! Bijna 80% vindt dat! Een barbaar is een onbeschaafd, onderontwikkeld persoon en zo mag je de leider van een volk noemen als hij in strijd met allerlei internationale verdragen doorgaat, ja zelfs veroordelingen door de hogere rechtspraak aan zijn laars lapt. De aanvankelijke reden van dit optreden is eveneens barbaars en verwerpelijk maar staat in geen enkele verhouding tot de gruwelijke slechtpartijen die volgden. Hoe groot mag de vergelding zijn?

‘Volgens het Palestijnse ministerie van Gezondheid heeft het conflict nu al 42.000 Palestijnen het leven gekost, oftewel 300 mensen per dag. Het aantal kinderen dat gedood werd, wordt op minstens 17.500 geschat. Meer dan 85.000 Palestijnen, waarvan 14.000 kinderen raakten gewond. Deze aantallen stijgen nog iedere dag.’ [einde citaat]

Volgens gegevens verzameld door UNICEF tussen december 2023 en april 2024, verkeren 9 van de 10 kinderen nu in een staat van ernstige voedselarmoede. Daarnaast lijden ongeveer 175.000 kinderen onder de 5 jaar (d.w.z. 9 op de 10 kinderen in deze leeftijdsgroep) aan één of meerdere infectieziekten. Sinds oktober 2023 zijn 1,9 miljoen mensen op de vlucht.

Stop met het versturen van wapens en onderdelen van wapentuig die deze oorlog verlengen, uitzichtloos maken en vele mensen doen verhongeren en sterven. Bovendien worden de wraakgevoelens van al die mensen die ‘het geluk’ hebben te overleven, alsmaar gevoed …

2025, ‘wees op uw hoede’ zegt onze oud premier in zijn nieuwe rol als secretaris-generaal. Doe er wat aan, zou ik willen zeggen. Richt het vizier en de focus op vrede en stel alles in het werk om armoede uit de wereld te verbannen. Armoede, oorlog staan vrede altijd in de weg en zolang dat er is, zullen we elkaar tegen beter weten in de beste wensen doen toekomen.

Misschien komt er toch een doorbraak in 2025. Ik hoop het en wens iedereen die deze blog regelmatig of zo nu en dan bekijkt, oprecht het allerbeste toe.  

Alles wordt anders

Gisteren gaf ik een lezing over documentaire fotografie in Foundation Pennigs in Eindhoven. Het eerste deel was een algemene ‘verhadeling’, het tweede deel heb ik verteld over Pieter Derksen, een kunstenaar/kluizenaar die dicht bij de natuur leeft. Hij verstond de kunst van het leven zonder computer, radio, TV of telefoon om van facebook, tiktok od snapchat nog maar niet te spreken. Van 2014 tot 2017 maakt ik een documentaire met hem en over hem. Met hem, omdat hij mij plekjes in het bos aanwees die ik moets fotograferen. Omdat ze puur waren volgens Pieter. De schoonheid van het leven zit in de puurheid. Hij had een kunstzinnige opleiding aan de academie in Arnhem, ongeveer 70 jaar geleden. De filosofie had hij niet onderwezen gekregen, dat zat in hem of had hij zich met zijn manier van leven eigen gemaakt.

Ik dacht onder andere daaraan toen ik gisteren naar huis reed. Het was een heerlijke dag geweest. Een flink aantal mensen die geïnteresseerd waren en dat is fijn. Ik moest denken aan de uitspraak van Pieter over wat is God voor jou en de foto die ik vorige week, al wandelend met mijn vrouw, maakte in het Idinkbos.

alles wordt weer nieuw … uitspraak van Pieter Derksen [1945-2019]

Kijk en luister naar een stukje film de ik van Pieter in 2016 maakte … en beschouw bovenstaande foto in relatie hiermee…

Yuletide, de terugkeer van het licht

Een expositie van Gerjo te Linde in de huisgalerie van het OFKC -het Fotokabinet van Oerkroeg Schiller- in Aalten. Te zien vanaf vrijdag 20 december 2024 tot donderdag 20 februari 2025 tijdens openingstijden van Schiller.

Yule is een 12 dagen durend feest, dat begint aan de vooravond van de Winterzonnewende op het Noordelijk halfrond en eindigt met het nieuwe kalenderjaar. Dit feest was in de oudheid één van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar en werd gevierd door de volkeren in grote delen van Noord- en West-Europa. Yule markeert de terugkeer van de zon na de lange donkere nachten in de winterperiode. Het woord Yule komt van het Oudnoorse woord voor wiel, een synoniem voor de zon. Het herinnert ons aan een nieuw begin en de cyclische baan van de zon én de maan, die zo enorm belangrijk is voor onze planeet, de natuur en de mensheid. Behalve het lengen van de dagen is deze tijd voor velen een belangrijk moment van reflectie en bezinning. Terugkijken op wat is geweest en vooruitblikken op wat gaat komen – koesteren wat waardevol is en loslaten wat overbodig is.

Gerjo te Linde, fine art picturalist, fotografeert sinds 2015 uitsluitend met behulp van het historische ‘wet collodion’ proces, ook wel de natte plaat fotografie genoemd. Inhoudelijk is zijn werk het beste te omschrijven als een kritische blik op zichzelf en op (sociale maatschappelijke) thema’s die hem bezighouden. Veelal ‘poëtisch’ uitgevoerd.

het is de tijd van lijstjes

Misschien verafschuw je ze wel, al dat eindejaarsgedoe met lijstjes van de beste .., Tja er is misschien ook wel wat voor te zeggen om weg te kijken van de ‘beste politicus’, de mooiste kat, de grootste sportman of vrouw of …

Als je een hekel hebt aan al die lijstjes, moet je de volgende link maar niet aanklikken. De link verwijst naar Lensculture met de ‘beste fotoboeken’ van 2024 all over the world. Als je wel klikt, ben je zo een uurtje verder. Kijk maar (wat je doet).

Een van de besproken boeken is Een studie over serveersterschap door Eleonora Agostini. Uitgegeven door Witty Books.

overdenking van een fotograaf

Een boodschap aan de mensheid, gevonden op de Magnum site

Een driedelige serie van Antoine d’Agata rond Nobelprijswinnaar Nihon Hidankyo is nu te zien op de Nobelprijstentoonstelling in Oslo, Noorwegen

Itsukushima, Japan. November 2024. Alle afbeeldingen © Antoine d’Agata / Magnum Photos

“De gemiddelde leeftijd van de overlevenden van de atoombom is nu 85. Over tien jaar zijn er misschien nog maar een handjevol van ons die als overlevenden uit de eerste hand kunnen getuigen,” zei Terumi Tanaka, medevoorzitter van de Japanse organisatie Nihon Hidankyo, tijdens de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede in het stadhuis van Oslo, afgelopen dinsdag 10 december. Lees verder … op Magnum

Congratulations …

Londen 2023 | © Peter van Tuijl

Dear artists, Congratulations!

I would like to let you know that you have been selected to exhibit your work at the 3rd B&W Athens Photography Festival which starts on February 22, 2025.

You have been chosen from many remarkable submissions sent from all over the world.

Best regards, Maria Toutoudaki B&W Athens Photography Director

Leuk zo’n bericht voor het einde van 2024, niet meer en niet minder.

Landelijke Groep Docu

De fotobond kent verschillende Landelijke Groepen (LG) die regelmatig aan elkaar hun fotowerk laten zien en daarover met elkaar in gesprek gaan. In 1995 werd als een van de eerste de LG documentaire fotografie opgericht. De ballotage was toen in handen van fotograaf Paul Levitton en er werden zeven fotografen tot deze groep toegelaten. Destijds was overigens de naam van de groep nog journalistieke fotografie, maar werd in 2020 vervangen door de nieuwe naam omdat die beter aansluit bij het (huidige) werk waarin de documentaire serie meer centraal staat. Tegenwoordig bestaat de groep uit 38 leden, waarvan de ‘laatste twee’ afgelopen zaterdag zijn toegetreden. De ballotage (vereist is een samenhangende documentaire serie bestaande uit 8 foto’s) is tegenwoordig in handen van de groep zelf. Een hartelijk welkom aan de twee laatst toegetreden fotografen Hans de Groot en Jos Schreur. Onderstaand de series waarmee zij toegelaten werden tot de LG.

Zie desgewenst de website van de Fotobond voor meer informatie over de LG Documentaire Fotografie.

Ik maak graag ongeposeerde foto’s van het dagelijks leven (in Nijmegen), bijvoorbeeld van mensen ‘met een rafelrandje’. Ik werk als vrijwilliger met dag- en thuislozen en bij de Voedselbank en maak daar veel foto’s.

© Hans de Groot

De serie gaat over Anton, die regelmatig in het centrum op een bankje voor de Spar zit. We kennen elkaar al een jaar of 3 en kunnen het goed vinden. Anton reageert op mensen die langskomen, roept wat, vraagt wat en kan vooral goed luisteren, aandacht geven en mensen bevestigen. Hij praat met jong en oud, rijk en straatarm. Een echte verbinder.

De mooiste mensen kom je tegen bij VluchtelingenWerk Nederland. Vluchtelingen­Werk behartigt de belangen van vluchtelingen in Nederland, vanaf het moment van binnenkomst tot en met hun integratie in de Nederlandse samenleving. Die mensen hebben veel meegemaakt. Maar zij zijn hun trots en hun drive niet verloren. Zij willen vooruit. Zij willen iets bereiken in onze complexe samenleving. En daarom willen zij Nederlands leren verstaan, spreken, lezen en schrijven. Deze documentaire, die ik heb gemaakt bij VluchtelingenWerk in Eindhoven, geeft daar een beeld van. Vanaf het allereerste leermoment tot en met het behalen van het inburgeringsdiploma.

© Jos Schreur

LEZING documentaire fotografie

één van mijn foto’s die curator Roel Visser geselecteerd heeft voor de expositie I talk in pictures [van 14 december tot en met 11 januari 2025 in FOUNDATION PENNINGS, Eindhoven] | ‘streetscene londen’ augustus 2024

Op 21 december om 13.00 uur geef ik in het kader van de expositie I TALK IN PICTURES een lezing over DOCUMENTAIRE FOTOGRAFIE. Omdat ik eerder al lezingen over documentaire fotografie gaf voor vrijetijdsfotografen van de Fotobond in het Brabanste Erp, Rijen en Eindhoven ben ik nu een nagenoeg compleet nieuwe lezing aan het voorbereiden. Dus als je komt zul je bijna allemaal nieuwe dingen horen en vooral zien. Vooral dat laatste omdat ik graag mijn woorden met veel (voor)beelden ondersteun.

Pieter [1945-2019] kunstenaar-kluizenaar uit het project Huis & Habitat | © Peter van Tuijl

Bovendien besteed ik in het tweede deel van de lezing ruime aandacht aan HUIS & HABITAT, één van mijn belangrijkste recente documentaire projecten. Ik wil daarover graag inhoudelijk vertellen, maar zeker over de totstandkoming, financiering en de, niet onbelangrijke, randaspecten.

Er zijn tijdens de expositie in de weekenden verschillende lezingen bij te wonen. Net als de expositie zijn de lezingen gratis. Voor de lezingen hoef je je niet aan te melden. Voor het totale overzicht van de BMK-lezingen zie mijn eerdere blog Lezingenreeks.

het bijzondere landschap

Ruim een jaar geleden ontmoette ik Hans Bouma tijdens een cursus ‘BEELDSTIJL&SERIE’. Een van de opdrachten was om in groepjes een kleine studie te maken over stillevens. Natuurlijk kwamen de klassieke -uit lang vervlogen schilderstijden- voorbij, maar gelukkig ook hedendaagse fotografische opvattingen over het stilleven. Een specifiek groepje had als gekozen voor het werk van één van hun clubleden, Hans Bouma. Het was een surrealistische wonderlijke wereld vol met suggesties van beweging en evenwicht. Enige tijd geleden zag ik dat hij een hele maand op Ameland verbleef voor zijn tentoonstelling én om workshops te geven. Ik bedacht dat hij nu misschien wel gelegenheid zou hebben om een (externe) blog te schrijven. Niet alleen omdat ik zijn werk geweldig vind; het zijn gevoelige welhaast poëtische platen waar ook een zekere onbestemdheid in aanwezig is. Ik denk verder dat je van zijn fotografie het nodige kunt leren. Leren over fotografie, maar ook van zijn rust en het geduld dat zijn beelden uitstralen. Ik ben dan ook blij dat hij aan mijn blogverzoek gehoor heeft gegeven. Het spreekt voor zich dat alle getoonde foto’s van zijn hand zijn. Hans, ik dankjewel voor deze fraaie blog!

Van landschap naar tafel

strand © Hans Bouma

Sinds 2016 kan ik, vanwege pensioen, mij volop bezighouden met landschapfotografie. Ik probeer daarbij de sfeer van een omgeving vast te leggen. De openheid van een breed strand roept bij mij een heel andere reactie op dan de beslotenheid van een bos met hier en daar een open plek. Op zeker moment ben ik sferen van diverse landschappen gaan nabouwen. Niet heel gedetailleerd maar globaal met nadruk op lichtval, kleur en compositie. De oorsprong is vaak niet meer te herkennen. Het beeld is pas klaar als ik er hetzelfde gevoel bij krijg als lekker in de natuur tot rust komen. Ik hoop met mijn beelden het voorstellingsvermogen van de kijker te prikkelen.

steiger © Hans Bouma
cirkel © Hans Bouma

Het proces

Doorgaans werk ik met schetsboekpapier en plakband. Sinds enige tijd gebruik ik ook een rol achtergrondpapier. De constructies ontstaan zonder vooropgezet plan op de eetkamertafel. Voor de verlichting gebruik ik doorgaans een combinatie van daglicht, kunstlicht en flitslincht.

Niet iedereen is bekend met het fenomeen “Tabletop-fotografie”. Een Nederlandse benaming zou logischer zijn. Tafelblad-fotografie omvat alles wat je op een tafel plaatst en dat fotografeert. Het is dichtbij-fotografie. Het leuke van Table-top fotografie is dat ik in alle rust mijn compositie kan vormgeven. Daarna kan ik volop spelen met verschillende kleuren en achtergronden.
De uiteindelijke werken zijn doorgaans 100×70 centimeter groot. Ze zijn geprint op stickerfolie, gelamineerd met matte folie en geplakt op Dibond.

Oorsprong

Enkele jaren geleden ontdekte ik een fotootje dat ik als tienjarige maakte met de Agfa-clack van mijn vader. Tot mijn verrassing heeft die afbeelding veel overeenkomsten met de foto’s die ik nu maak. Ik plakte destijds een boterhamzakje op de plaats van de rolfilm papier. Zo kon ik zien hoe het 6×9 negatief werd belicht. Vervolgens plaatste ik de lens uit het “boxje” van mijn opa in een lensdop. En zette die op de lens van de Agfa-clack. Zo kon ik zien wat scherp of niet scherp op de film kwam.

Tentoonstellingen en workshops

Tijdens het afgelopen jaar heb ik mijn huidige werk op verschillende plekken mogen exposeren. Dat leverde mooie ervaringen. Ik heb genoten van de gesprekken met bezoekers. Bij de abstracte beelden heeft men soms bijzondere associaties. Fantastisch om te ervaren dat ieder die afbeeldingen op eigen wijze ervaart. Tijdens de vele workshoppen die ik mocht houden ontdekten deelnemers hun creatieve mogelijkheden. Met simpele middelen ontstonden prachtige resultaten.

Kijk voor meer informatie op zijn website, of stuur een mail (info@hansbouma.nl) en als je vragen hebt, bel (06 5436 8179) hem.

Je droom najagen

Dat is wat de Nederlands-Argetijnse fotograaf Richard Koek heeft gedaan. Eerst rechten gestudeerd en vervolgens een aantal jaren als belastingadvocaat gewerkt. Toen besloot hij om zijn drive en passie -fotografie- te gaan volgen. Onafhankelijk fotograaf worden in New York.

Hij maakte een boek over New York (New York New York, € 29,99 tweede druk 2021, hard cover, 256 pag, ISBN/EAN 9789089898531) dat bij TerraLannoo verscheen.

© Richard Koek o.a. in de Eduard Planting Gallery

Op zijn website kun je lezen dat zijn foto’s een aanmoediging zijn voor een eigen interpretatie van de kijker. Het beslissende moment in zijn foto’s is nooit ver weg, wat dat betreft zou je hem een moderne en kleurrijke Cartier Bresson kunnen noemen. Hij maakt werk voor internationale bedrijven en bladen maar ook in Nederland weet men hem te vinden, mede omdat hij ‘zijn wonen en werken’ afwisselt tussen New York en Amsterdam. Vandaar dat hij ook in de ‘artiestenstal’ van de gerennomeerde Eduard Planting Gallery te vinden is.

Dit jaar verscheen zijn boek Tokyo Tokyo, eveneens bij TerraLannoo [€ 54,50, Hard Cover, 256 pag, ISBN/EAN 9789089899798]

Een keer douchen in de week

Toen ik een jaar of achttien was verhuisde we naar een ‘nieuwbouwhuis’. Daarvoor woonde we in een sjiek huis dat eigendom was van een kruidenier. Ruim bemeten met vier slaapkamers waarvan er een voor oma -in het Brabants ons opoe- was. Een douche of bad hadden we niet en voordat ik in de puberteit kwam was de wekelijkse wasbeurt in het teiltje waar ik steeds minder goed in paste. Vanaf mijn elfde ging in naar het badhuis. Na de verhuizing kon ik weer gewoon thuis …

Die gedachten schoten te binnen bij de aankondiging van de lezing van Mariet Dingemans over haar boek ‘one shower a week’. Vorige week volgde ik de lezing bij het PhotoEvenement o.a. georganiseerd door Fotogroep Nijmegen en stichting Bolwerk. Ik heb er geen spijt van gehad. Mariet is een heerlijke verteller, enthousiast en zonder opsmuk of verwaandheid. Wel met enige trots omdat het boek over een woon-leefgemeenschap er is na drie jaar hard werken en organiseren.. . Want niets voor niets, veel tijd maar ook veel geld heeft het haar gekost, ondanks een zeer geslaagde crowdfunding en hier en daar nog wat subsidies. “Als je denkt dat je rijk kunt worden van een boek maken…, vergeet het maar.”

front cover van het boek van Mariet Dingemans, uitgegeven door Lecturis en te koop voor €50,–

Het is een prachtig documentair project geworden en de liefde voor de mens die dicht bij de natuur leeft, klonk prachtig door in haar verhaal. En volgens mij zie je het ook aan de foto’s. Ondanks dat mijn zelf gestelde boekenbudget voor 2024 eigenlijk op was, heb ik het toch maar aangeschaft. Ze heeft er ook al aardig mee aan de weg getimmerd en wat prijzen, ook internationaal, in de wacht gesleept. Op haar website krijg je een aardig idee van het boek.

Onderscheiden door: Shortlist Prix du Livre Rencontres d’Arles category Photo-Text Book 2024, Winnaar EI Photobook Award 2023, op de Shortlist Dummy Award 2023. Gepubliceerd in de Volkskrant, het Parool, Trouw, de Gelderlander en Dummy Magazin en ook nog eens de tweede prijs bij de Zilveren Camera Paul Peters Fotoprijs (Zilveren Camera). 

Boek verkrijgbaar bij de uitgever Lecturis, het ontwerk is van Syb. ISBN 9789462265134

Kijk zeker ook naar haar andere documentaire projecten… zie de website

LEZINGENREEKS BIJ PENNINGS FOUNDATION

In het kader van de jubileum expostie van de Landelijke Bondsmeesterklasse worden er een aantal gratis lezingen verzorgd.

15 december 2024 14.00 uur: Lezing straatfotografie + eigen werk | © Marco Bastmeijer
21 december 2024 13.00 uur: lezing Documentaire Fotografie | © Peter van Tuijl
21 december 2024 15.00 uur: lezing Seriematig werken en Straatfotografie | © Peter Willemse
03 januari 2025 14.00 uur: lezing Dagelijks Leven in de Abdij toegelicht met eigen werk- Armando Jongejan
04 januari 2025.: 13.00 uur: lezing Smartphone Fotografie en AI | © Frans Artz
04 januari 2025 15.00 uur: lezing Stedelijk Landschap – Herman Schartman

De lezingen / workshops zijn gratis toegankelijk, aanmelden is niet nodig!

verlangen en tijdloosheid

Dit zijn de twee taferelen die van wezenlijk belang zijn voor de fotograaf Sayuri Ichida, zo schrijft ze op haar website. De van oorsprong Japanse fotografe (1985, Fukuoka, Japan) woont en werkt nu in het Verenigd Koninkrijk. De reden van deze blog is de verrassing van de verscheidenheid van haar werk, althans zo ervaar ik dat. Een speelse serie van een balletdanseres, een serie abstracte mensbeelden, zelfbeelden en een typologische serie huizen. De serie van de balletdanseres verbaast en verblijdt. Speels met een titel die tot verder nadenken stemt: ‘Vreemdeling in een vreemd land‘.

viva la vera

Vera in Vera als hedendaags vrijheidsbeeld, hopeljk wordt haar schreeuw snel de waarheid!

Deze foto maakte ik enkele weken geleden in de Spaanse stad Vera. Op zaterdag is het daar markt en met het bijna altijd mooie weer een drukte van jewelste. Allemaal mensen van daar, waarschijnlijk waren wij de toeristen. Allemaal mensen met een verschillende komaf, van heidenen, christenen, moslims en waarschijnlijk nog veel meer verscheidenheid. Het voelde volledig vertrouwd en ik ben geen moment argwanend laat staan angstig geweest, de ruszak gewoon op de rug en de portemenee in de kontzak. Vera, eenheid in verscheidenheid. Deze dame, ik noem haar Vera, was de enige persoon die het verschil maakte. Een vreedzaam protest dat meer weg had van een smeekbede. Met alles wat hier in de afgelopen weken in de politieke arena wordt afgeroepen, een weldaad voor het oog, gevoel én voor het verstand. Verstand is ver te zoeken als ruim 16.000 kinderen en nog eens bijna 30.000 volwassenen, waarvan meer dan de helft vrouwen allemaal gestorven door wapengekletter van een ‘bevriende mogenheid’. Ze worden aangemerkt als leden van een terroristische organisatie. Hoever is het gevoel én het verstand dan afgdwaald. Vera in Vera, Vera is een moedig mens, Vera in het kwadraat ‘viva la vera’ dat vertaalt in het Nederlands ‘lang leve de waarheid’ betekent. Het moet volgens mijn gevoel én mijn verstand snel afgelopen zijn, nu de anderen nog!

met enige weemoed

Ja, zo voelt het wel een beetje. Vanochtend vroeg naar Enschede om de expositie ‘PEOPLE MATTER’ van Frans Rentink en mij te ontmantelen. Met dank aan de vrijwilligers van Galerie OBKJEKTIEF en met name Jan Geelen die ons aanspreekpunt was. Ook fijn dat ik via de mail nog wat reacties van bezoekers ontving. De foto hieronder werd vaak als favoriet aangewezen. Overigens komt de nieuwe volgende expositie als snel, namelijk I TALK IN PICTURES met ruim 120 foto’s van 48 BMK-fotografen, waarvan ik er een ben.

nabij en toch ver weg | malaga 2023

De komende expositie bij OBJEKTIEF heeft een veelbelovende titel ‘Morgen ligt de vis erin’ van fotograaf Emiel Muijderman. Emiel schrijft over de expo “de titel van deze expositie, ‘Morgen ligt de vis erin’, verwijst naar het feit dat vis vroeger werd verpakt in oude kranten, een knipoog naar de vluchtige aard van fotojournalistiek. De foto’s die hier zijn te zien, zijn niet zomaar momentopnames; ze zijn getuigenissen van gebeurtenissen, emoties en verhalen die anders misschien zouden worden vergeten.” De opening is zondag a.s. (17 november) om 16.00 uur in de Galerie aan de Walstraat 33 in Enschede.