UNSEEN: tussen KLASSIEK en KUNST


Fototattoos op de body: een bedenksel van wie anders dan fotoverzamelaar Erik Kessels. Dit een nog veel meer op de ‘playground van Unseen’. Ter lering en vermaak waar de fotografie als een kinderspel voor volwassenen werd gepresenteerd. Daar ging het met name om het ervaren, minder om het kijken. Foto’s in schilderijtjes op een meter of 6 afstand met een knoeperharde bal aan diggelen gooien. Als dat lukte ging je met de netjes in plastic gesealde trofee naar huis.
Ik kwam een gerenommeerde fotografe tegen, nee ik noem geen namen, die het allemaal maar niks vond. Zelfs de twee grote hallen met ‘echte’ fotografie waren volgens haar maar kunstjes. Toegegeven het klassieke fotobeeld was in de minderheid maar zeker wel aanwezig. Ik heb flink wat namen genoteerd van fotografen waarnaar ik bij de coaching/begeleiding en mentoraten zou kunnen verwijzen. Met gemak kwam ik tot twintig die klassiek werk maken weliswaar met een vleug vernieuwing. Anderen, wellicht wel meer dan de helft, hanteren een beeldtaal en een techniek die voor kort in fotografieland nauwelijks voorkwamen. Er lijkt zich een specifieke en nieuwe grammatica binnen de fotografie te ontwikkelen. Ik denk dat dit mede ingegeven wordt door de hedendaagse digitale mogelijkheden. Maar de inhoud van het werk lijkt ook een afspiegeling van wat er in onze huidige samenleving speelt. Kunst als brenger van de identiteit van het leven. Gelukkig, -ik zeg het toch maar-, blijkt dat er naast deze nieuwe kunstfotografie plaats blijft voor de meer klassieke vorm waarin plaats, tijd en gebeurtenis een rol speelt. Ook daardoor wordt, wellicht meer vanuit de wereld zelf dan vanuit de kunstenaar, getoond hoe onze wereld in de vroeg-eenentwintigste eeuw eruit ziet en verder gestalte krijgt.


[foto’s in PHOTO PLEASURE PALACE door Peter van Tuijl/23-9-2017]

Unseen Dummy Award

The Unseen Dummy Award is a collaboration between Unseen, Lecturis and Wilco Art

Books aimed at showcasing the work of exceptional artists and designers from around the world, and to give them a chance to realise and publish their photobook dummy. Malgorzata Stankiewic won the Unseen Dummy Award 2017; her book, Cry of an Echo, will be published by Lecturis and presented at Unseen Amsterdam in 2018.

Volgend jaar 2018 is UNSEEN van 21 – 23 september.
De editie van 2017 werd zondag j.l. afgesloten met meer dan 24.000 bezoekers.
Unseen … het nieuwe Paris Photo?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.