Druk doende mijn crowdfundingbelofte gestand te doen.
Als tegenprestatie voor de bijdrage aan mijn boek HUIS en HABITAT bezoek ik Afdelingen en fotoclubs met een presentatie. De eerste 45 minuten spreek ik over documentaire fotografie in het algemeen aan de hand van nationaal en internationaal bekende fotografen. Ik zoom met name in op documentaire fotografie waarin het persoonlijk leven van mensen centraal staat.
Na de pauze mijn werk en werkwijze op straat, aanpak bij enkele projecten en natuurlijk het leven van kunstenaars/kluizenaars Pieter en WillyPeter, de hoofdpersonen in het boek HUIS & HABITAT.
tijdens de lezing bij Fotoclub Oldenzaal op 20 maart 2017 [foto’s Kees Tetteroo]
BONDSMEESTERKLASSE
Afgelopen zaterdag 11 maart 2017 vond in het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) de ballotage plaats voor het predicaat BondsMeesterKlasse. Het predicaat BMK is de hoogste onderscheiding die door het Centrum van de Vrijetijdsfotografie (Fotobond) wordt uitgereikt. Er waren 40 inzendingen waarvan er in de eerste selectieronde 12 afvielen. De overige 28 fotografen legden hun thematisch portfolio, bestaande uit minimaal 12 foto’s, voor aan een vierkoppige jury. De jury waren Nicole Robbers (beeldredacteur en jurylid van World Press 2017 en de Zilveren Camera 2017), Hans Rooseboom (curator fotografie aan het Rijksmuseum), Jaap Bijsterbosch (fotograaf en docent aan de Fotoacademie) en Marieke Wiegel (curator Nederlands Fotomuseum).
Het predicaat BMK werd aan zeven fotografen toegekend namelijk aan Jelle Pieter de Boer, Jan Janssen, Colette Lukassen, Cees Oomes, Joyce van Panhuis-Maas, Trevor Simpson en Koen Verjans.
De portfolio’s van een zestal beoordeelde de jury als kandidaat-BMK. Deze fotografen maken op basis hiervan gedurende twee jaar deel uit van de landelijke groep Bondsmeesters. Dit zijn Jo Frijns, Ger Middelkoop, John Moest, Cobi Neeft, Hans van der Pol en Ton Wolswijk.
Het behalen van dit predicaat is geen sinecure en vandaar een welgemeend Proficiat!
Om een indruk te geven heb ik uit elke portfolio één beeld geselecteerd.Violiste Ida Heandel, fotografie Jelle Pieter de Boer
De pastoor van Schimmert, fotografie Jo Frijns
De keet, fotografie Jan Janssen
Ogen van mijn stad, fotografie Colette Lukassen
DirkJan, fotografie Ger Middelkoop
het riviertje de Mark, fotografie John Moest
I am looking for myself, fotografie Cobi Neeft
Verlaten, fotografie Cees Oomes
Tijdgeest, fotografie Joyce van Panhuis-Maas
Cuba, fotografie Hans van der Pol
Dierenarts on call, fotografie Trevor Simpson
Adworkx, fotografie Koen Verjans
Mannen Mongolië, fotografie Ton Wolswijk
CARL DE KEYZER
CARL de KEYZER was afgelopen te gast in Roombeek (Enschede).Stichting FRAMED organiseerde afgelopen zaterdag de lezing van Carl de Keyzer met en over zijn werk. Een goed gevulde zaal en een fotograaf die ondanks zijn Magnum lidmaatschap eigenlijk nog steeds een liefhebber in hart en nieren is. Gedreven, humorvol en met zijn Belgische tongval wist hij de aanwezigen drie uur lang te boeien; van begin tot eind. Al zijn werk passeerde in vogelvlucht maar nooit gehaast en van alle episodes in het tijdperk de Keijzer kregen we ruimschoots beeld te zien. Ik had het niet willen missen. Aan het eind nog een prachtig boek gescoord waarin hij een beeld geeft van onze wereld nadat de zeespiegel dusdanig gestegen is dat slechts leven hoog in de bergen mogelijk is. Hopelijk blijft dit futuristisch spookbeeld de mensheid bespaard. De Keyzers enigszins ironische toon mag ons extra tot denken zetten en met meer ontzag naar de wereld kijken en zorgvuldiger om laten gaan met ons milieu. Laat Higher Ground niet echt de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen worden.
Op tweede Paasdag is er weer een lezing. Dan van Henk Wildshut o.a. met werk dat hij in Calais maakte. Grijp die kans. Kijk op de website van FRAMED.
HUIS & HABITAT op de basisschool
Gast in de klas
Ook dat was een mooie bijeenkomst! Nadat op 5 februari de opening van de expositie en de boekpresentatie als een heel fijn feestje voelde was het nu de beurt aan de ‘achtstegroepers’ van de Bontebrugschool. Kleinzoon Teun had aan meester Robert verteld dat zijn opa een mooi boek had gemaakt over twee bijzondere mannen. Meester Robsert werd door het enthousiasme van Teun geprikkeld en vroeg me om op school iets over het boek te komen vertellen. Afgelopen vrijdag was het zover. In de klas met een 25 tal leerlingen begon ik met de vraag wie van de leerlingen thuis een TV hadden. Natuurlijk gingen alle vingers de lucht in. Dan de ontkennende vraag naar een radio. Warempel bij één meisje hadden ze geen radio thuis. Ja, wel een wekkerradio en ze luisterden thuis via de TV naar de radio. Dus toch. Het antwoord op de vraag naar telefoon (vast of mobiel) laat zich niet moeilijk raden. Op mijn vraag of ze zich konden voorstellen dat er mensen zijn die geen (spel)computer, TV, radio of telefoon hadden, was er enkel ongeloof in hun blikken. En toen de portretten van Pieter en WillyPeter via de powerpoint. ‘Catch the pupils’! En zo ging het verder; mijn oude stiel van vraag en antwoord, het spel van verwondering en bewondering. Ik vond het heerlijk. Maar niet alleen ik. Toen na een uur de meester vroeg of er nog een allerlaatste vraag was, stak een meisje haar vinger op. Het was geen vraag. Ze wendde zich tot mij en zei dat normaal na een minuut of 20 de klas het al niet meer volgde maar dat nu iedereen tot het laatste moment geweldig meedeed. Toen meester Robert aan de klas vroeg waarom dat zo was, kregen Pieter en WillyPeter als twee bijzondere mensen heel veel van de credits. Maar zij niet alleen. Een mens komt niets te kort als er af een aai over de bol of iets dergelijks is. En ook Teun was best trots op zijn opa vertelde hij me later.
Pieter met zijn luit. Een tweedehansje waarop hij elke ochtend wat tokkelt in zijn rondgang op het erf. “Wat is tokkelen” vroeg een meisje aan me. “Het is zomaar wat muziek maken met de duim of andere vingers over de snaren”, antwoordde ik. “En daarmee een beetje gelukkig zijn”, vervolgde ik. “Gelukkig met het kleine beetje muziek vanuit je hart.”
DEUR SLUITEN
Kijk eens
op de website van topic [de verzameling kranten] als je ‘lid van Topic bent’ en anders maar even snel [not legal] hieronder
lezen!
Mark
Zuckerberg kan niets tegen mij beginnen
VLAMING
BOUWT LEGALE WEBSITE DIE JE HELE FACEBOOKPROFIEL TE GRABBEL GOOIT.
Checken
welke foto’s je lief heeft geliket op Facebook? Op zoek naar de gênantste
beelden van politici? Controleren wie alle vrijgezellen in je buurt zijn? Met
‘Stalkscan.com’, de nieuwe tool van Vlaming Inti De Ceukelaire, haal je –
helemaal legaal – de grootste stalker in jezelf naar boven. “Zuckerberg
kan niets tegen mij beginnen.”Het principe is simpel. Té simpel eigenlijk.
Wie op Stalkscan.com iemands profiel invoert – dat van jezelf, je lief, je ex
of zelfs politici of bekende Vlamingen – krijgt onmiddellijk een hele waslijst
aan mogelijkheden. Foto’s zien waarin die persoon getagd is – ook al is die
niet eens je vriend op het sociale netwerk? Dat kan. Statussen bekijken, tot ver
in het verleden? Ook mogelijk. Likes, reacties op foto’s van anderen, plaatsen
waar je bent geweest, noem maar op. “En het meest ‘creepy’ van allemaal:
ook foto’s, filmpjes of statussen die je eerder verborgen had op je tijdslijn
omdat je niet wilde dat anderen die te zien kregen, zijn in een handomdraai te
bekijken. Zelfs geheime groepen waar je lid van bent, worden zomaar zichtbaar
voor iedereen”, vertelt ethisch hacker Inti De Ceukelaire. “Ik vond
bijvoorbeeld grappige foto’s van politici nog van voor ze bekend waren. Beelden
die ze wellicht al lang verborgen hadden.”
Lief
controleren
Helemaal
leuk wordt het als je de extra filters inzet. Wie nog snel op zoek wil naar een
date kan een kant en klaar lijstje met Facebookprofielen van pakweg alle single
mannen onder de 30 te pakken krijgen. “Facebook is gewoon een datingsite,
wie heeft nog Tinder nodig?”, zegt Inti. En jaloerse vriendinnen die hun
lief willen controleren, kunnen nagaan welke foto’s van vrijgezelle vrouwen die
de afgelopen maand heeft geliket. “Of je kan perfect zien waar je ex,
waarmee je bijvoorbeeld al lang niet meer bevriend bent, overal
uithangt.”Noem Stalkscan.com gerust een dashboard voor stalkers, want dat
is het echt. Slechte bedoelingen heeft De Ceukelaire allerminst. Integendeel.
“Ik wil aantonen hoe gemakkelijk het is om aan de hand van data dingen te
achterhalen. Mensen staan er niet bij stil hoeveel info ze met één muisklik
online te grabbel gooien.”De ethische hacker – die onlangs nog wereldwijd
de media haalde door een oude tweet van Donald Trump te kraken – baseert zich
voor zijn website op Graph Search. Da’s een tool die Facebook in 2013
aanvankelijk voor iedereen lanceerde, maar snel inperkte omwille van
privacyproblemen. “Nu blijkt dat die functie nooit verwijderd werd, maar
goed verstopt zit. Mijn tool genereert voor elke situatie de juiste link en
stuurt de gebruikers vervolgens door naar het juiste verborgen stukje Facebook.
En dat is perfect legaal, Mark Zuckerberg kan niets tegen mij ondernemen.”
Slechte
bedoelingen
Voor wie er
écht zeker van wil zijn dat zijn profiel op slot en grendel zit voor mensen met
slechte bedoelingen, is er maar één oplossing: verwijderen wat het daglicht
niet mag zien. “De optie ‘verbergen op tijdlijn’ aanklikken bij een foto,
is niet voldoende. Je moet hem ook echt verwijderen. Verwijder ook je tag in
een foto of vraag aan anderen om foute foto’s van jou te wissen. En zet je
vriendenlijst op privé, ook dat helpt.”
Staatssecretaris
voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) vraagt een onderzoek bij de
privacycommissie naar aanleiding van stalkscan.com. “Facebook moet
informatie die gebruikers afschermen ook écht beschermen. Nu beslissen zij in
de plaats van hun gebruikers. Nochtans is ‘geïnformeerde toestemming’ een
belangrijk principe in de nieuwe Europese wetgeving. Ik wil een onderzoek om na
te gaan of Facebook de wet volgt en de gegevens van haar gebruikers wel
voldoende beschermt.”
Facebook
zelf ontkent zaken te delen die tot de privacy van gebruikers hoort. “De
genoemde website verwijst alleen door naar Facebooks bestaande pagina met
zoekresultaten. Zoals met elke zoektocht op Facebook kan je alleen content zien
waarvan mensen hebben gekozen om dit met jou te delen. We bieden daarvoor een
aantal tools aan die mensen zelf de controle geven over wat ze met wie delen.
Zo kan je bijvoorbeeld een publiek selecteren voor elke post en eerdere
berichten beperken tot je vrienden. Daarnaast bieden we informatie aan zoals de
Privacy Check Up en de campagne ‘Denk na voor je deelt'”, klinkt het bij een
Facebook-woordvoerder.
De
schijnwereld neemt de echte wereld zo langzamerhand over. Orwell 1984 of iets
dergelijks. De wereld op zijn kop lijkt me.
Vooruit DEUR SLUITEN dan maar! foto
peter van tuijl [deur sluiten in Graauw, 2016]
en hier de link
op naarhet filmpje over HUIS & HABITAT in de uitzending UIT van 2 februari 2017. Het tijdstip waarop het project start in de uitzending is na 16 minuten. Voor als je kijkt, veel plezier.
filmpje huis en habitat
Enkele weken gelden is er een filmpje opgenomen door Omroep Gelderland over de naderende expositie HUIS en HABITAT. Het zes minuten durende filmpje wordt donderdag 2 februari uitgezonden op TV Gelderland om 17.20 uur en vervolgens steeds elke 20 minuten na het hele uur. Ik ben ook benieuwd wat het is geworden. In dit filmpje ook even een beeld van Jonah Falke, een multitalent uit Amsterdam/Bontebrug.
jonah falke, schilder, musicus en schrijver in zijn atelier in Bontebrug.
sleeping warrior
nine-eleven 2016 the day after
NO COMMENT
De foto maakte ik [zonder voorbedachte rade] op 24 augustus j.l.
The world is still sleeping!
CROWDFUNDING HUIS & HABITAT
Tot nu toe [25 oktober 2016] heb ik de crowdfunding voor HUIS & HABITAT gedeeld met directe relatie; familie,(foto)vrienden en kennissen. Dat heeft naast mijn eigen investering al voor een mooie basis voor het project gelegd. Voor de laatste 30% doe ik een beroep op degenen die mij kennen in ‘netwerkverband’. Voor verdere informatie en de meest recente stand van zaken kunt u even kijken op mijn website.
Hopelijk raakt u geïnteresseerd in HUIS & HABITAT en reageert u positief op mijn verzoek. Klik hier voor verdere informatie.
MEESTERLIJKE MISSERS
Volgens auteur, verzamelaar, fotograaf, artdirector Erik Kessels moet je van het falen je handelsmerk maken. Zijn boekje ‘Meesterlijke Missers’ van net 10 euro lees je uit in een vloek en een zucht. Maar dan begint het pas.De koppen uit het boekje en de dik gedrukte zinnen achtervolgen me al een paar weken. Wat moet ik met ‘lap de regels aan je laars’. Welke regels? De regels met grote R of mijn eigen regels. Dat is soms nog moeilijker. Ga inspirerend op je bek, volgens Kessels, of hulde aan de mislukking. De tekst leest heerlijk weg en de fraaie mislukte foto’s tussendoor maken dat je af en toe grijnzend dan wel schaterlachend de bladzijde verder slaat. Maak fouten elke dag….. het is minder eenvoudig dan je denkt. Bewust fouten maken is tegennatuurlijk maar opent wel nieuwe wegen. Ik ga graag uit van een concept maar door dit boekje ben ik een middagje gaan fotograferen zonder doel en zonder verwachtingen. De volgende foto is er een van. Ik ben het met je eens: niet aanbevelenswaardig maar het boekje wel. Uitgegeven bij LANNOO.
ISBN 978 94 014 3484 3mijn meesterlijke misser van 15 oktober 2016…… hidden faces
REHAAB in Winterswijk
REHAAB AL KHAZRAJI
van Bagdad naar Winterswijk …… THUIS?
[peter van tuijl] foto van Rehaabs dochter met op de achtergrond het portret dat Rehaab maakte.
Rehaab is in 1973 in Bagdad geboren. Ongeveer
tien jaar geleden vluchtte hij vanuit Irak naar Egypte nadat zijn oom en neef
in Irak vermoord waren. Zeven jaar geleden kwam hij met zijn gezin in het AZC
in Dronten terecht en nu wonen zij in een rustige straatje in het Achterhoekse
Winterswijk en hebben sinds een jaar de
Nederlandse nationaliteit. Een wereld
van verschil. Toen, jong volwassen, was hij kampioen kickboksen; niet alleen
van Irak maar zelfs van een groot deel van de Arabische liga. Nu doet hij
vrijwilligerswerk bij een kringloopwinkel en probeert een bestaan als fotograaf
op te bouwen.
De portretten van Rehaab Al Khazraji
(Bagdad, 1973) zijn te zien in de expositie THUIS in één van de drie grote tentoonstellingszalen
van Villa Mondriaan van 9 september 2016 tot 9 januari 2017.
[peter van tuijl] Kees van Kooten bekijkt samen met de dochter van Rehaab één van zijn foto’s.
In het september/oktober nummer van
het magazine FOTOgrafie schreef ik over Rehaab en werd een deel van zijn
portretfoto’s gepubliceerd.
Bij VOORDEKUNST is een actie gestart om het mogelijk te maken dat Rehaab goede apparatuur kan aanschaffen voor een professionele carrière. Kijk hier voor meer informatie daarover.
Dit zou je niet moeten missen
FOTOBIËNNALE FOTOGROEP HAAKSBERGEN
In 2014 vierde Fotogroep Haaksbergen zijn 40-jarig jubileum. Ze pakte geweldig uit met een reeks aan exposities, wedstrijden voor de regio. lezingen en workshops. Daar bleef het niet bij. Ook een tocht van ettelijke kilometers wandelen of fietsen met een keur aan foto’s; groot-formaat. Na zo’n manifestatie neemt een fotogroep het veelal ervan. Even uitblazen. Maar niet zo deze fotogroep.
Nu voor de derde keer een biënnale met ongeveer 100 groot-formaat-foto’s, prachtig geprint, prachtig geplaatst in een heerlijke natuur. Zes kilometer wandelen of fietsen en dan kom je heel fraai werk tegen. Veelzijdig, elke genre is wel vertegenwoordigd en de kwaliteit is erg hoog. Als je van fotografie houdt en van een beetje fietsen of wandelen in een heel mooie natuur dan mag je dit niet missen. Ik voorspel dat je er geen spijt van zult hebben.Voor de route klik hier.
Voor verdere informatie zie de site van Fotogroep Haaksbergen
NIEUW BOEK HUNTENKUNST
Boek over HUNTENKUNST 2016 is gereed en ligt bij de drukker van BLURB.
In het boek zijn de portretten opgenomen van ruim 200 kunstenaars. Voor wie al even wil kijken:klik hier
Simon en zijn Brexit
Aanstaande donderdag is het zover. Yes or No, that is the question. En het houdt niet enkel de Engelsen bezig. Simon heeft zijn eigen Brexit. Ik ontmoet hem aan de boulevard in Vlissingen. Met zijn eenvoudige HP 5 Mb, -waar vind je ze nog-, turend in de richting van de zee. “Hoi, ik ben Peter; wat fotografeer je”? “Zeemeeuwen, op dit moment ben ik gek op vogels en bloemen.” Ik vertel hem dat ik meer met de mensenfotografie heb. Hij lacht zijn lach waardoor zijn enigszins afgesleten wat gelige tanden ontbloot worden. Zijn rimpelig leerachtig gezicht verraadt het buiten leven en het Rod Steward-achtig stemgeluid wellicht zijn rook en drankgewoonten. Zowel zijn saffie als het blikje bier bevestigen mijn indruk. Maar wat is waarheid, zo blijkt als Simon me vertelt dat hij stik zenuwachtig is en daarom zijn eerste biertje weer drinkt sinds jaren. “Ik moet naar een verjaarfeestje, maar dat is niks voor mij. Laat mij maar lekker in mijn eentje langs de kust foto’s maken. Of, een bezoekje aan het graf van mijn moeder, daar voel ik mee meer op mijn gemak. Laatst heb ik op ‘vlissingengekiekt’ nog een mooie foto gepost van de bloemen die ik op mijn moeders graf heb gezet.” Op mijn vraag of hij een ‘echte’ vlissingenaar is vertelt Simon dat hij met zijn ouders is geëmigreerd vanuit Engeland toen hij 15 was. Hij woonde iets ten Noorden van Dover. “Na een jaar of vijf ben ik teruggegaan. Het wilde leven in én de wilde vaart. De zee trekt, daar voel ik me thuis. Hoe ruiger hoe beter wat mij betreft. Als het hier stormt kun je me vinden bij de Kazematten; daar kan het dan flink spoken. Ik ben daarna nog een keer op een neer geweest; een jaar of 7 naar Nederland en toen weer 5 jaar in Engeland. Op dit moment ben ik hier alweer 13 jaar en Vlissingen is helemaal mijn stad. Hier ga ik niet meer weg. Ik hou van deze stad;l het is voor mij de beste plek die er is.” De donkere lucht vanuit het Westen belooft niet veel goeds en na de eerste druppels nemen we afscheid. “Misschien tot volgende week”, zeg ik. “Okay, see you”
Een Brexit wel of niet, Simon blijft hier aan wal, dat is duidelijk!
IK HOU VAN JOU
Ik hou van jou is de titel van een collectie foto’s waar kunstenaar/fotograaf Hubert van Liefland sinds februari 2015 aan werkt. Hubert is lid van het fotocollectief F10. Gisteren hadden we weer een bijeenkomst. Hubert was een beetje boos en depressed. Hij moest verkassen met zijn atelier/studio en had al zijn spulletjes al klaar gezet voor de verhuizing. Spulletjes zoals oude maskers in de jaren verzamelt of zelf gemaakt, flarden papier met een bepaalde textuur, objecten die gevonden waren. Spulletjes die hij gebruikte in zijn fotografie; zijn installaties die hij vervolgens fotografeert vaak met zichzelf in een bepaalde rol. Helaas, de beheerder van het appartement waar de studio gehuisvest was dacht Hubert een handje te helpen door al ‘die rotzooi’ alvast maar naar de stort te brengen. Het vervolg laat zich niet moeilijk raden. Jarenlange verzameling weg. Hubert heeft zichzelf als een nobody verbeeld; alles kwijt. Identiteit weg?
Voor wie kijken wil naar zijn werk, want dat is er gelukkig nog wel: www.hubertvanliefland.nl
Met de moed der wanhoop én de ondersteuning van de mede-F10 van het fotocollectief zal Hubert ongetwijfeld zijn draai in zijn nieuwe atelier/studio wel weer vinden, met en zonder maskers en met wel of geen andere snippers uit het verleden.
Hubert presenteert een foto; de zonnestralen die op het werk vallen zijn ongetwijfeld een voorbode voor weer een geslaagde toekomst in het nieuwe atelier. [samengestelde foto peter van tuijl]