AI, bikini girls en de fotograaf

foto’s © Peter Nientied [website page]

Wat AI voor de toekomst van fotografie betekent leek me een goede opdracht voor ChatGPT. Het antwoord van ChatGPT was overzichtelijk, maar saai. Ook de opdracht om een inspirerend essay over dit thema bleek te veel gevraagd. Probeer het zelf met een paar opdrachten.

Boeiender dan ChatGPT was een bezoekje aan de website AI bikini girls https://www.weshop.ai/blog/how-to-use-ai-bikini-generators-for-virtual-try-on/ die een AI bikini generator laat zien (en ook andere software). Upload je foto, kies een achtergrond en bekijk jezelf in verschillende bikini’s. Er komt binnenkort vast wel een optie om ook je figuur wat aan te passen en ‘beach-proof’ te maken. Jammer dat je nog steeds daarvoor zelf naar de sportschool moet gaan. Dat personaliseren lijkt een nieuwe praktijk voor e-commerce; hoe zie ik eruit in nieuwe kleding, achter het stuur van een auto, met een nieuwe camera in de hand.

Ooit protesteerden de schilders tegen de opkomst van de fotografie, en zagen het als bedreiging. En, recenter, protesteerden fotografen tegen Photoshop, omdat de foto niet meer echt was. En nu is AI in opkomst. Juridische en ethische vragen worden ondergeschikt; AI wordt een nieuwe standaard. AI onvolkomenheden zullen snel worden opgelost.

Sommige fotografie is zo gestileerd – in een studio, door opnametechnieken, met Photoshop, e.d. – dat het al AI lijkt. Zo mooi is het gedaan. Voor mij is AI een manier om een beeld te maken, en fotografie een andere manier. Deze twee manieren kunnen aanvullend zijn. Wat ‘echt’ en wat ‘fake’ is doet er niet zo toe – of moeten we hypergestileerde marketingfotografie van auto’s en vrouwen nu als ‘echt’ gaan bestempelen?

Fotografen die mooie foto’s moeten opleveren voor de commercie – alles wat met stockfotografie, e-commerce en marketing te maken heeft  – krijgen het moeilijker door AI. Ook macrofotografie en foto’s voor kookboeken kan AI prima. Zelfs nieuwsfotografie ontloopt de dans niet 1). Minder geraakt wordt de sport- en documentaire fotografie, foto’s van persoonlijke herinneringen, enz. Ik twijfel nog over trouwfotografie, of stellen enkele gelukkige uitdrukkingen willen uploaden en zichzelf daarmee in trouwkledij zien.  

Met AI krijg je als fotograaf geen ervaringen in het landschap, geen contact met andere mensen, geen rust tijdens het maken van een stilleven. AI is en blijft schermwerk. Wel geeft de ontwikkeling van AI een nieuwe vraag ter overdenking: wat wil je fotograferen en wat heb je als fotograaf te bieden om boeiende beelden te maken die AI niet kan leveren. Hoe maak je het persoonlijk en spreek je anderen aan? AI zorgt voor commercie, efficiency, en spektakel. Dat laat voldoende ruimte voor de fotografen die wat anders nastreven.

  1. zie Phoebe Matich, T. J. Thomson & Ryan J. Thomas (11 Jan 2025): Old Threats, New Name? Generative AI and Visual Journalism, Journalism Practice, DOI: 10.1080/17512786.2025.2451677

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.